Kan noen regne ut dette for meg?
Finn f'(2) når: f(x)=-3x2
Derivasjon - øver til prøva
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis du mener totallet jeg ganger med når jeg deriverer så er fordi du hadde . Da må du gange med 2 og ta det x er opphøyd i og trekke fra en (se regelen fra mitt forrige innlegg). Angående innstappingen på slutten: Vi har . Dette gir den deriverte i et hvilket som helst punkt (eller i punktet "x" som vi kaller det). Når vi skal finne stigningstallet i punktet 2 bytter vi ut x med 2: (sånn som vi vanligvis gjør når vi stapper inn i en funksjon).
Ojja, nå skjønner jeg ! : D Konge.
Men i boka mi så står det noe sånn som dette :
f(x) = x2 -3x +1 . Vi skal bruke definisjonen ovenfor til å finne den deriverte for x=3.
f(3+delta X) - f(3) : delta X =
(3+DX)^2 -3(3+DX) + 1 - (3^2 - 3*3 +1) : DX
9 + 6DX + (DX)^2 - 9 - 3DX +| - 9 +9 - 1 : DX
osv..... --> f'(3) =3
Skjønte ingenting av det der jeg... Er det der liksom en formel for et eller anna eller hva, trenger jeg å kunne den? Skjønte mye bedre måten du regnet det på...
Men i boka mi så står det noe sånn som dette :
f(x) = x2 -3x +1 . Vi skal bruke definisjonen ovenfor til å finne den deriverte for x=3.
f(3+delta X) - f(3) : delta X =
(3+DX)^2 -3(3+DX) + 1 - (3^2 - 3*3 +1) : DX
9 + 6DX + (DX)^2 - 9 - 3DX +| - 9 +9 - 1 : DX
osv..... --> f'(3) =3
Skjønte ingenting av det der jeg... Er det der liksom en formel for et eller anna eller hva, trenger jeg å kunne den? Skjønte mye bedre måten du regnet det på...
Tusen takk på forhånd : ))
Det boka di gjør der er å regne ut den deriverte utifra definisjonen av den deriverte (som er ). Dette er ofte (som du ser av det du skrev av fra boken) litt tidkrevende. Heldigvis har vi en del derivasjonsregler (blant annet den jeg nevnte i min første post) som gjør jobben enklere for oss. Jeg vet ikke hva læreren deres krever av dere (eller hvilket kurs du går), men hvis det står i boken deres antar jeg at du bør kunne det. Uansett om du "må" kunne det eller ikke anbefaler jeg på det sterkeste at du setter deg inn i det. Det gir en (mye bedre) forståelse av hva derivasjon er.
Det står forøvrig litt om definisjonen av den deriverte her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=67.
Det står forøvrig litt om definisjonen av den deriverte her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=67.