Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Planeten Plute går i en ellipsebane rundt Sone. Når den er nærmest Solen, er avstanden: 4,43 *10^12m, og farten er 6,23*10^3 m/s. Når den er lengst vekk fra solen, er avstanden 7,36*10^12. Hvor stor er farten da? Vi kan se bort fra virkningen fra de andre planetene.
M = solen's vekt: 1,99 *10^30kg
m = pluto's vekt: 0,005 *10^24kg
r1 = 4,43*10^12m , v1 = 6,23*10^3 m/s.
r2 = 7,36*10^12m , v2 = ? (finne farten i dette punktet!)
E1 = 1/2mv1^2 - (6,67*10^-11)*M*m / r1
Jeg er ganske sikker på at jeg FØRST skal finne den mekaniske energien i det punktet vi allerede vet farten og avstanden til. Og deretter må vi tenke at energien er konstant. Da kan vi sette E1=E2, og formellen blir slik:
E1 = 1/2mv2^2 - (6,67*10^-11)*M*m / r2.
Lengre enn dette kommer jeg altså ikke, jeg trenger hjelp!
Har seriøst 3 av disse type oppgaver i boken, og jeg klarer ikke en eneste av dem. Jeg er ganske sikker på at det er formellen jeg ikke klarer å omforme, men men. Vær så snill å vis hvordan dere ville gjort det!
Takker for gode svar! Hadde vært veldig fint om dere kunne vist utregningene!
Mekanisk energi bevart fordi tyngden til sola er det eneste som utfører et arbeid.:
Vi kan stryke massen til pluto, som er liten m. er den ukjente i dette tilfellet. De andre verdiene er kjent, så da er det bare å løse likningen rett frem.