Derivasjon av et produkt.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

[tex]\lim_{h\to 0}=\frac{u(x+h) \cdot v(x+h)-u(x) \cdot v(x+h) + u(x) \cdot v(x+h)-u(x) \cdot v(x)}{h}[/tex]

[tex]\lim_{h\to 0}=\frac{(u(x+h)-u(x)) \cdot v(x+h)+u(x) \cdot (v(x+h)-v(x))}{h}[/tex]

I den første linjen har man trukket fra og lagt til [tex]u(x) \cdot v(x+h)[/tex]. :)

Men hvordan blir første linjen til den andre linjen?

Noen som kan et sytematisk forklaring på dette?


På forhånd takk!
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
=)
Descartes
Descartes
Posts: 447
Joined: 09/05-2007 22:41

har de ikke bare faktorisert?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Hvordan ble tre [tex]v(x+h)[/tex] til to?
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Til to?!
Vel at u(x+h)*v(x+h) - u(x)*v(x+h) = v(x+h)(u(x+h) - u(x)) *bør* ikke være spesielt mystisk, samme greia med andre leddet.
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Ok. Videre er ;

[tex]u(x) \cdot v(x+h)-u(x) \cdot v(x)=u(x) \cdot (v(x+h)-v(x))[/tex]?

Hvis ja, hvordan ble det til [tex]-v(x)[/tex]. Og hva skjedde med [tex]-u(x)[/tex]?
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Du bør repetere Ungdomsskolematematikken din. Dette er særdeles elementert.

Du faktoriserer ut u(x), -1 står igjen ... Da kan du jo gjette på hvorfor det ble -v(x)
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Hahahahahhahaha, jeg bør det ja, alle bør det kanskje for det er ikke alt man får med seg. Dessuten er det bokstaver her istedet for tall og da blir det en annen vane å holde seg til enn hva man har lært på ungdomskolen.

Takk til høyskolekanditaten. :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Post Reply