Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg synes det er vanskelig å definere hva som er hva, fordi alt er relativt. Når du feks skriver vinkelrett på bakken, da tenker jeg med en gang på oppoverbakken.
Dessuten har jeg litt problemer med å forstå hva Newton egentlig er, er det en universal målenhet for kraft? Dernest synes jeg det er vanskelig å forstå hvilken vei vektoren peker.
Hvis jeg skal analysere denne situasjonen, så vil jeg si at gravitasjonen står vinkelrett på "planet", altså der bakken er horisontal.
At kraften fra vaieren stroppene henger i går oppover, og stroppene peker "nedover" mot bakken pga tyngden til personen som henger i den.
Blir det riktig å tenke på denne måten?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Tyngdekraften virker alltid "rett ned", altså står den alltid normalt på horisontalplanet. Normalkraften står alltid normalt på bakken. Når det dreier seg om skråe bevegelser vil altså normalkraften være lik y-komponenten til gravitasjonsvektoren.
Det lønner seg som oftest og orientere seg etter bakken, altså tilte koordinatsystemet.
Newton er, som du sier, måleenheten for kraft.
Newton er definert slik: [tex]N = \frac{kg \cdot m}{s^2}[/tex]
Hva mener du med stroppene? Vaieren drar personen oppover, følgelig må vektoren peke i denne retningen.
Jeg tenkte på vaieren som stroppene henger i. Vaieren blir dratt oppover, stroppene med mennesker i, henger under. Tyngden fra mennesket drar i stroppen, blah! Glem det, stroppen drar selvsagt oppover fordi den er "en del av" vaieren.
Uansett, jeg var heldig å finne noen gamle bøker om fysikk her nå. Sitter og leser om treghetsloven, hehehe. Tror kanskje disse tingene kan gi meg bedre begrep om hva vektorer er, og ikke minst hvordan krefter påvirker hverandre.
Det er jo egentlig ganske merkelig at en handlevogn med masse øl, triller tregt på den glatte overflaten i en dagligvareforretning, kontra på mandagen når festen er over, og det eneste som ligger i handlekurven, er en stakkars pakke med Mr Lee nudler.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.