Hvordan tegne graf uten noe som helst hjelpemidler?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
anaho
Pytagoras
Pytagoras

Hei!

Kan noen hjelpe meg med graftegning?

Hvordan kan jeg tegne følgende funksjon som graf uten å bruke digitale hjelpemidler:

f(x)= x^3 - 3x + 1

Kan noen beskrive detaljert fremgangsmåten for meg?
Emilga
Riemann
Riemann

Finn nullpunktene, ekstremalpunktene og vendingspunktene, plott de inn i et koordinatsystem and connect the dots ...
Last edited by Emilga on 24/05-2008 02:31, edited 1 time in total.
Olorin
Lagrange
Lagrange

Hei, da kan du lage deg en tabell hvor du lister opp forskjellige verdier av f(x)

[tex]f(x)= x^3 - 3x + 1[/tex]

[tex]f(0)=1[/tex] altså når x=0 er y=1, da har du et punkt (0,1) på grafen din
[tex]f(1)=-1[/tex] osv..

Gjør dette fra mellom x=-3 og x=3 så tror jeg du får et bra bilde av grafen

Du kan også finne max./min.-verdier for grafen ved å derivere f(x), hvis du har lært det;
[tex]f^\prime(x)=3x^2-3,\,\ f^\prime(x)=0\,\ \Rightarrow \,\ 3x^2-3=0\,\ \Rightarrow x=\pm\sqr{1}=\pm1[/tex]

Da kan du se vha fortegnsskjema at [tex](-1, f(-1))[/tex] er max.punkt og [tex](1, f(1))[/tex] er min.punkt
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
anaho
Pytagoras
Pytagoras

Emomilol wrote:Finn nullpunktene, ekstremalpunktene og vendingspunktene, plott de inn i et koordinatsystem and connect the dots ...
Jeg vet hvordan jeg finner f(0) og jeg vet også hvordan jeg skal regne ut lineær funksjoner som 3x + 4 f. eks, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når x er opphøyd i tre.

Hvordan regner man ut dette:

x^3 - 3x + 1=0

?
espen180
Gauss
Gauss

Regne ut? Skulle du ikke tegne den? Gjør som Emomilol og Olorin har rådet eg til. da vil du også finne nullpunktene som du kan bruke til å løse ligningen din.
Emilga
Riemann
Riemann

anaho wrote: Jeg vet hvordan jeg finner f(0) og jeg vet også hvordan jeg skal regne ut lineær funksjoner som 3x + 4 f. eks, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når x er opphøyd i tre.

Hvordan regner man ut dette:

x^3 - 3x + 1=0

?
Lineære funksjoner er veldig enkle: bare finn to punkter på grafen og tegn en rett linje igjennom dem.

Men funksjoner av høyere orden, for eksempel en tredjegradsfunksjon, vil alltid ha en kurvet graf, slik at det ikke nytter å dra frem linjalet. :)

Det vi gjør er å finne de "viktigste" punktene på grafen, nemlig: toppunkt(ene), bunnpunkt(ene) og nullpunkt(ene). Så forbinder du punktene med en fin buet linje.

Hvis det står skisser grafen, er det nok å finne de viktigste punktene, men hvis det står tegn grafen bør du finne flere, slik at du kan bruke tegningen til å finne verdien av tilfeldige verdier av x så nøyaktig så mulig.
Post Reply