Hei igjen.
Takk for at du leser posten og du begynner vel å bli litt smålei av meg.
oppgave 2.2
A; Hvilken kvadrant er sin v positiv og cos v negativ?
B; I hvilken kvadrant er både cos v og sin v negativ?
Rimlig enkel oppgave for dem som husker trigonometri... Jeg husker det ikke.
Det jeg klarer å huske er at enhetssirkelen har 4 kvadranter.
1.kvadrant er både Y og X akselen positiv
2.kvadrant er Y negativ og X positiv.
3.kvadrant er både Y og X akselen negativ.
4.kvadrant er Y positiv og X negativ.
Sinus v går mot Y akselen
Cosinus v går mot X akselen.
Er det jeg husker feil eller har jeg glømt noe?
For i følge min "hukomelse" vil 4. kvadrant ha positiv sinus (pga positiv y)
og negativ Cosinus (pga negativ x), men fasiten sier 2.kvadra er riktig svar for oppgave A
Enkel trigonometri oppgave fra 3mx
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg har notert i regelboken min (Jeg har veldig dårlig hukommelse
) at:
sin er positiv i 1. og 2. kvadrant
cos er positiv i 1. og 4. kvadrant
tan er positiv i 1. og 3. kvadrant
Det går sikkert an å finne en logikk der, men jeg har ikke investert tiden i å gjøre det.

sin er positiv i 1. og 2. kvadrant
cos er positiv i 1. og 4. kvadrant
tan er positiv i 1. og 3. kvadrant
Det går sikkert an å finne en logikk der, men jeg har ikke investert tiden i å gjøre det.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Første kvadrant er når x og y er positiv, så teller vi mot klokka. Dvs. andre kvadrant har positiv y og negativ x. Tredje kvadrant når x og y er negative, og fjerde når x er positiv og y negativ.supernoob wrote:For i følge min "hukomelse" vil 4. kvadrant ha positiv sinus (pga positiv y)
og negativ Cosinus (pga negativ x), men fasiten sier 2.kvadra er riktig svar for oppgave A
-
- Pytagoras
Det er mye lettere hvis man ser for seg enhetssirkelen i hodet. Konstruer en sirkel med radius 1, og sentrum i origo. Trekk en linje fra origo til kanten av sirkelen for å markere vinkelen.
Se for deg punktet der linjen treffer kanten av sirkelen. X-verdien er cosinus og y-verdien er sinus.
(Dette er riktig fordi linjen representerer hypotenusen i en trekant. I enhetssirkelen vil denne alltid være én)
Hvis du kan se enhetssirkelen klart for deg, trenger du ikke pugge setninger om vilke kvadanter som gir hva
Se for deg punktet der linjen treffer kanten av sirkelen. X-verdien er cosinus og y-verdien er sinus.
(Dette er riktig fordi linjen representerer hypotenusen i en trekant. I enhetssirkelen vil denne alltid være én)
Hvis du kan se enhetssirkelen klart for deg, trenger du ikke pugge setninger om vilke kvadanter som gir hva

Takk Dinithion, Emomilol og Razumikhin
Takk igjen
Så kvadrantene går mot klokken. Da ser jeg logikken i svaret.Emomilol wrote:Første kvadrant er når x og y er positiv, så teller vi mot klokka. Dvs. andre kvadrant har positiv y og negativ x. Tredje kvadrant når x og y er negative, og fjerde når x er positiv og y negativ.supernoob wrote:For i følge min "hukomelse" vil 4. kvadrant ha positiv sinus (pga positiv y)
Takk igjen