To nye grenseverdiproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei igjen.

Akkurat som i går har jeg jobbet med grenseverdioppgaver, og nok en gang er det to problemer jeg sliter med (men denne gang står jeg mer fast enn i går :)).

Det første problemet tror jeg nesten jeg har klart. Oppgaven lyder:

Hva er grenseverdien når x går mot minus uendelig i følgende uttrykk:

( [symbol:rot] ((x^2) + 2x) - [symbol:rot]((x^2) - 2x))

Her begynner jeg med å multiplisere med konjugatet i teller og nevner (nevner er jo her 1). Gjennom å forkorte får jeg så 4x i teller og konjugatet til det opprinnelige uttrykket i nevner. Deretter trekker jeg [symbol:rot] (x^2) ut av nevner uttrykket og får da i nenver: (x [symbol:rot] (1 + 2/x) + x[symbol:rot](1 - 2/x). Jeg kan da fjerne x i teller og x foran de to kvadratrøttene i nevner. Ved så å sette inn minus uendelig i nevner får jeg i nevner [symbol:rot] 1 + [symbol:rot] 1 = 2. Altså blir svaret 4/2 = 2.

Problemet er at fasit sier at svaret skal være minus 2. Altså må jeg rote med forttegnene et eller annet sted. Gjør jeg feil når jeg trekker [symbol:rot] (x^2) ut av det orginale kvadratuttrykket i nevner og setter dette til x? Ved å sette dette til -x vil jo jeg få samme svar som fasit. Men jeg mener å ha forstått det slik at [symbol:rot] (x^2) = absoluttverdien til x, som jo alltid vil være positiv.

Hva gjør jeg feil?

Problem 2 sliter jeg mye mer med. Oppgaven lyder:

Hva er grenseverdien når x går mot uendelig i følgende uttrykk:

(x [symbol:rot] (x + 1)(1 - [symbol:rot] (2x + 3)) / (7 - 6x + 4(x^2))

Her står jeg ganske fast :)

Setter stor pris på all hjelp!
Gustav
Tyrann
Tyrann

1.

[tex]|x|=\sqrt{x^2}[/tex]

Kombinert med [tex]\frac{x}{|x|}=sign(x)[/tex]. (signum funksjonen)

Følgelig gir dette fasitsvaret.
Gustav
Tyrann
Tyrann

2.

Deler på [tex]x^2[/tex] over og under og får

[tex]\frac{\sqrt{1+\frac1x}(\frac{1}{\sqrt{x}}-\sqrt{2+\frac{3}{x}})}{\frac{7}{x^2}-\frac6x+4}[/tex].

Lar [tex]x\to\infty[/tex] og får grensen

[tex]\frac{-\sqrt{2}}{4}[/tex]
Last edited by Gustav on 08/08-2009 19:39, edited 2 times in total.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Tusen takk!

Nå er jeg med på den første oppgaven :).

Men hvordan får du uttrykket i telleren andre oppgave ved å dele på x^2? Kunne du vært så snill å vist utregningen her?
Gustav
Tyrann
Tyrann

krje1980 wrote:Tusen takk!

Nå er jeg med på den første oppgaven :).

Men hvordan får du uttrykket i telleren andre oppgave ved å dele på x^2? Kunne du vært så snill å vist utregningen her?
Én [tex]x[/tex] går mot den første faktoren foran i telleren.

Skriver så (for positive [tex]x[/tex]) [tex]x=\sqrt{x}\sqrt{x}[/tex], og deler hver av faktorene [tex]\sqrt{x+1}[/tex] og [tex] (1-\sqrt{2x+3})[/tex] på [tex]\sqrt{x}[/tex].
Last edited by Gustav on 08/08-2009 19:45, edited 3 times in total.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Ah, selvsagt! Takker så mye :o)
Post Reply