Trenger hjelp for og løse ulikheter...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Kenneth3MX
Pytagoras
Pytagoras

Som overskriften sier...

3x-2x2 <0
x-3

3x minus 2x i annen
over
x-3

Selv er jeg ganske ny her på forumet og er relativt fersk i 3MX og. Kjenner ingen som er god i matte så er begrenset med hjelp i vennekretsen hehe
Dette er den greinen hvor jeg føler meg svakes så løsningsforslag hadde vært supert.

Takker for alle svar.

Hilsen Kenneth :(
Takker for alle svar :)
espen180
Gauss
Gauss

Løs ulikheten for telleren og nevneren for seg.

Vi vet at ulikheten stemmer hvis og bare hvis en og kun én ev telleren eller nevneren er negativ.

Når du har funnet intervallene når hver av telleren av nevneren er negativ, kan du bruke dette til å finne intervallene der teller er positiv og nevner er negativ, og intervallene der nevner er positiv og teller er positiv.

Skjønner du åssen du kan angripe problemstillingen nå?

EDIT;

En bedre måte er å lage et fortegnsskjema.

Se her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=573
Kenneth3MX
Pytagoras
Pytagoras

espen180 wrote:Løs ulikheten for telleren og nevneren for seg.

Vi vet at ulikheten stemmer hvis og bare hvis en og kun én ev telleren eller nevneren er negativ.

Når du har funnet intervallene når hver av telleren av nevneren er negativ, kan du bruke dette til å finne intervallene der teller er positiv og nevner er negativ, og intervallene der nevner er positiv og teller er positiv.

Skjønner du åssen du kan angripe problemstillingen nå?

EDIT;

En bedre måte er å lage et fortegnsskjema.

Se her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=573

Takker for svar.

Ja skal vell være innenfor rimelighetens grenser nå. Tror jeg trenger mye oppfrisking hehe

Denegod
Takker for alle svar :)
Post Reply