geometri 6 - Medianer paralellogram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Hjørna i ein vilkårleg firkant er gitt ved [tex]E(0,0) \, , \,F(0,a) \, , \, G(b,c)[/tex] og [tex]H(d,e)[/tex], Midtpunkta i sidekantane i firkanten er [tex]N_1\,,\,N_2\,,\,N_3[/tex] og [tex]N_4[/tex]

c) Vis at firkanten er eit parallellogram.
Begynnte på noen greier, men det ble veldig vanskelig. Noen som har noen tips til letteste måten å løse denne på? Er del en av

Eksamen R1 Høsten 08 Første del uten hjelpemidler
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

prøve å finne koordinatene til N1, N2, N3 og N4.
så kan du f. eks sammenlikne vektorene N1N2 og N4N3,
samt vektorene N1N4 og N2N3.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Nebuchadnezzar wrote:
Hjørna i ein vilkårleg firkant er gitt ved [tex]E(0,0) \, , \,F(0,a) \, , \, G(b,c)[/tex] og [tex]H(d,e)[/tex], Midtpunkta i sidekantane i firkanten er [tex]N_1\,,\,N_2\,,\,N_3[/tex] og [tex]N_4[/tex]
c) Vis at firkanten er eit parallellogram.
Begynnte på noen greier, men det ble veldig vanskelig. Noen som har noen tips til letteste måten å løse denne på? Er del en av
Eksamen R1 Høsten 08 Første del uten hjelpemidler
F = (a, 0) ifølge eksamensoppgava...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Var dette jeg gjorde, ble rotete...

[tex]N_1(\frac{a}{2},c)[/tex]
[tex]N_2(\frac{a+b}{2},\frac{c}{2})[/tex]
[tex]N_3(\frac{b+d}{2},\frac{c+e}{2})[/tex]
[tex]N_4(\frac{d}{2},\frac{e}{2})[/tex]

[tex]N_1N_2[\frac{b}{2},-\frac{c}{2}][/tex]
[tex]N_4N_3[-\frac{b}{2},-\frac{c}{2}][/tex]

[tex]N_1N_4[\frac{a-d}{2},-\frac{e}{2}][/tex]
[tex]N_2N_3[\frac{a-d}{2},\frac{e}{2}][/tex]

Sikkert bare meg som har slurvet på slutten...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Nebuchadnezzar wrote:Var dette jeg gjorde, ble rotete...
[tex]N_1(\frac{a}{2},c)[/tex]
[tex]N_2(\frac{a+b}{2},\frac{c}{2})[/tex]
[tex]N_3(\frac{b+d}{2},\frac{c+e}{2})[/tex]
[tex]N_4(\frac{d}{2},\frac{e}{2})[/tex]
[tex]N_1N_2[\frac{b}{2},-\frac{c}{2}][/tex]
[tex]N_4N_3[-\frac{b}{2},-\frac{c}{2}][/tex]
[tex]N_1N_4[\frac{a-d}{2},-\frac{e}{2}][/tex]
[tex]N_2N_3[\frac{a-d}{2},\frac{e}{2}][/tex]
Sikkert bare meg som har slurvet på slutten...
ja bare gått litt fort, jeg fikk

[tex]N_1(\frac{a}{2},0)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Skrev bare av notatboken min, har dårlig håndskrift. Men det var faktisk 0 som stod i boken min, selv om jeg leste det av som en C...

Tok og gjorde algebraen på dataen og da fikk jeg.

[tex]\begin{array}{l}N_1 N_2 = \left[ {\frac{b}{2}\, , \, \frac{c}{2}} \right] \\ N_3 N_4 = \left[ { - \frac{b}{2}\, , \, -\frac{c}{2}} \right] \\ N_1 N_4 = \left[ {\frac{{d - a}}{2}\, , \, \frac{e}{2}} \right] \\ N_2 N_3 = \left[ {\frac{{d - a}}{2}\, , \, \frac{e}{2}} \right] \\ \end{array}[/tex]

Som jeg antar stemmer, to og to sider er like lange og de står vinkelrett på hverandre. Men dette virket da som en vanskelig oppgave å gi på del 1...
Vet at vi får to timer.
Brukte 1time på de andre oppgavene og satt og lurte på denne oppgaven i sikkert 30 minutter.

Skille klinten fra hveten ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

Nebu, regner med du har prøvd deg på eksamenssettet fra V09? Hva syns du om den? Jeg fikk den på eksamen i fjor. Fikk tilbake besvarelsen min, så kunne jo vært interessant å sammenligne. :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Syntes den var rimelig lett. Lite matte og mye forklaring, slik som den siste oppgaven.

Jeg har regnet en del eksamensett nå og legger opp til å besvare del 1 på en time. Tiden ble knapp på denne eksamenen.

Mest pågrunn av siste oppgaven som var virkelig kjip. Ellers så var jo den rimelig lett.

Har også begynnt å regne på http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... agspr%F8ve denne. Som var betydelig vanskeligere. Slet litt med å klare del 1 på en time. Men det gikk akkuratt. Alt riktig, med untak av en slurvefeil på ene logaritmeoppgaven

[tex]e^x - 2 = 0[/tex] når [tex]x=ln 3[/tex]

Hva syntes du om disse prøvene ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

Synes de er fine, jeg. :)
Får du til alt?

Hvordan gjorde du oppgave 2 og 5e) på eksamen V09? Har en mistanke om at jeg gjorde 5eren litt for tungvint, i alle fall.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Har ikke kommet til noe jeg ikke får til enda... Eksamen V09 fikk vi utlevert på skolen, har bar kladdet på arket. Men kan jo skrive hva jeg har gjort så langt.

Har ikke fått tid til å se på oppgave 5 enda, men skal ta den snart.

Er det denne du mener med oppgave 2?
I denne oppgåva skal du bevise Pytagoras’ setning. På figuren ovanfor har vi teikna ein trekant
ABC der C 90 . Fotpunktet for høgda frå hjørnet C til sida AB er kalla D.
a) Forklar at ABC , ACD og CBD er formlike.
b) Bruk a) til å vise at AC2 =AB*AD og at BC^2=AB*DB .
c) Bruk b) til å bevise Pytagoras’ setning.
[tex] a) [/tex]

[tex] ABC \sim ADC{\rm{ }}pga{\rm{ }}\angle A = \angle A{\rm{ }}og{\rm{ }}\angle ADC = \angle ACB [/tex]

[tex] ABC \sim BCD{\rm{ }}pga{\rm{ }}\angle B = \angle B{\rm{ }}og{\rm{ }}\angle CDB = \angle ACB [/tex]

[tex] Siden{\rm{ }}ABC \sim ADC{\rm{ }}og{\rm{ }}ABC \sim BCD{\rm{ }}betyr{\rm{ }}\det {\rm{ }}at{\rm{ }}BCD \sim ADC [/tex]

[tex] b) [/tex]

[tex] {\rm{ }}pga{\rm{ }}formlikhet{\rm{ }}har{\rm{ }}vi{\rm{ }}\frac{{AC}}{{AB}} = \frac{{AD}}{{AC}}{\rm{ }}som{\rm{ }}f{\o}rer{\rm{ }}til{\rm{ }}at{\rm{ }}AC^2 = AB \cdot AD [/tex]

[tex] pga{\rm{ }}formlikhet{\rm{ }}har{\rm{ }}vi{\rm{ }}at{\rm{ }}\frac{{BC}}{{AB}} = \frac{{DB}}{{BC}}{\rm{ }}som{\rm{ }}f{\o}rer{\rm{ }}til{\rm{ }}at{\rm{ }}BC^2 = AB \cdot DB [/tex]

[tex] c)[/tex]

[tex] AC^2 + BC^2 = AB^2 [/tex]

[tex] AB \cdot AD + AB \cdot DB = AB^2 \Rightarrow AB\left( {AD + DB} \right) = AB^2 {\rm{ }}pga{\rm{ }}AD + DB = AB{\rm{ }}s{\aa}{\rm{ }}har{\rm{ }}vi{\rm{ }}bevist{\rm{ }}pytagoras [/tex]

Var ikke veldig vanskelig å løse men artig ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply