Hei! Jeg sitter litt fast på en oppgave her, og lurer på hvordan dere ville løst denne?
800*x[sup]-0,8[/sup]=50
Potensfunksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Når x er i eksponenten må du løse vha logaritmer. Når x er grunntallet bruker du n-te røtter.Cera wrote:Nei.. Jeg har jobbet med ligninger ala disse en stund: 10[sup]x[/sup]=2 , og prøvde å løse den på samme måte, men det ble ikke riktig.
[tex] \ 800x^{-0,8} = 50[/tex]
[tex] \ x^{-0,8} = \frac{1}{16} [/tex]
[tex] \ -0,8\cdot lgx = lg\frac{1}{16} [/tex]
[tex] \ lgx= \frac{lg\frac{1}{16}}{-0,8} [/tex]
[tex] \ x = 10^{\frac{lg\frac{1}{16}}{-0,8}} [/tex]
[tex] \ \underline{\underline{x=32}} [/tex]
[tex] \ x^{-0,8} = \frac{1}{16} [/tex]
[tex] \ -0,8\cdot lgx = lg\frac{1}{16} [/tex]
[tex] \ lgx= \frac{lg\frac{1}{16}}{-0,8} [/tex]
[tex] \ x = 10^{\frac{lg\frac{1}{16}}{-0,8}} [/tex]
[tex] \ \underline{\underline{x=32}} [/tex]
Tusen takk for hjelpa:) Ettam: Denne hadde jeg nok ikke funnet ut av selv. Det står ingenting i boka om denne type stykker, så det er rart at de har lagd denne oppgaven. Og n-te røtter står det heller ingenting om, så det vet jeg heller ikke hva er. Jeg prøver alltid å finne ut av ting selv, og jeg satt lenge med denne, sjekket andre bøker, nettet osv..
-
- Fibonacci
Her er en alternativ løsning, og kanskje mer barnevennlig. Man trenger ikke logaritmer eller kalkulator for å løse denne oppgaven. Men dog det viktigste er jo å få løst den.
[tex] 800 \cdot x^{ - 0.8} = 50 [/tex]
[tex] x^{ - 0.8} = \frac{1}{{16}}[/tex][tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Deler begge sider på 800
[tex] \frac{1}{{x^{0.8} }} = \frac{1}{{16}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Skriver om potensen [tex]x^{-a}=\frac{1}{x^a}[/tex]
[tex] 16 = x^{0.8} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Kryssmultipliserer for å få vekk brøkene.
[tex] x^{\frac{4}{5}} = 2^4 [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] skriver om potensen og 16
[tex] \left( {x^{\frac{4}{5}} } \right)^{\frac{5}{4}} = \left( {2^4 } \right)^{\frac{5}{4}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] opphøyer begge sider i [tex]\frac{5}{4}[/tex] slik at vi kan få x alene
[tex] x^{{\frac{4}{5} \cdot }{\frac{5}{4}}} = 2^{4 \cdot \frac{5}{4}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] ser at vi kan stryke 4 mot 4 på begge sider
[tex] x = 2^5 [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] får et veldig lett stykke
[tex] x = 32 [/tex][tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Voilà, der er vi ferdige
[tex] 800 \cdot x^{ - 0.8} = 50 [/tex]
[tex] x^{ - 0.8} = \frac{1}{{16}}[/tex][tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Deler begge sider på 800
[tex] \frac{1}{{x^{0.8} }} = \frac{1}{{16}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Skriver om potensen [tex]x^{-a}=\frac{1}{x^a}[/tex]
[tex] 16 = x^{0.8} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Kryssmultipliserer for å få vekk brøkene.
[tex] x^{\frac{4}{5}} = 2^4 [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] skriver om potensen og 16
[tex] \left( {x^{\frac{4}{5}} } \right)^{\frac{5}{4}} = \left( {2^4 } \right)^{\frac{5}{4}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] opphøyer begge sider i [tex]\frac{5}{4}[/tex] slik at vi kan få x alene
[tex] x^{{\frac{4}{5} \cdot }{\frac{5}{4}}} = 2^{4 \cdot \frac{5}{4}} [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] ser at vi kan stryke 4 mot 4 på begge sider
[tex] x = 2^5 [/tex] [tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] får et veldig lett stykke
[tex] x = 32 [/tex][tex]\qquad\qquad\qquad\qquad[/tex] Voilà, der er vi ferdige

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
Se om du klarer den forrige oppgaven du hadde problemer med da ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein