Implisitt derivasjon (multivariabel)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Sliter litt med hvordan jeg skal gå løs på følgende oppgave:

Gitt:

x = u + v
y = uv
z = (u^2) + (v^2)

Definer z som en funksjon av x og y og finn [symbol:diff] z / [symbol:diff] x

Jeg har forstått det slik at man skal definere z som z(x, y) på en eller annen måte, men ser ikke helt hvordan jeg skal få dette til. Jeg har definert:

F = (u + v - x)
G = (uv - y)
H = ((u^2) + (v^2) - z)

Men er dette feil måte å begynne problemet på? Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få z uttrykkt som en funksjon av x og y. Videre vet jeg jo at jeg skal under derivasjonen derivere z implisitt og behandle y som en konstant. Men hvordan finner jeg selve uttrykket som skal deriveres?

Setter stor pris på alle tips!
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Slik jeg tolker det, så blir det

[tex]z = x^2 - 2y = u^2 + 2uv + v^2 - 2uv = u^2 + v^2[/tex]

også en rettfram derivasjon for å finne [symbol:diff]z / [symbol:diff]x
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Dinithion wrote:Slik jeg tolker det, så blir det

[tex]z = x^2 - 2y = u^2 + 2uv + v^2 - 2uv = u^2 + v^2[/tex]

også en rettfram derivasjon for å finne [symbol:diff]z / [symbol:diff]x
Tusen takk! Det stemmer nok ja :). Jeg prøvde å tenke gjennom alle mulige formler og prosedyrer (f.eks. Jacobian determinant og dermed definisjon av funksjonene F, G og H) som kunne brukes for å finne uttrykket for z. Her har du jo kun brukt enkel hoderegning. Det enkle er ofte det beste!
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hehe, ja. Heldigvis har jeg ikke lært avansert matematikk som kan forvirre meg :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply