Noen som kan hjelpe meg med trigonometriske funksjoner????

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lollipop
Fibonacci
Fibonacci

Godagen alle sammen :D
Jeg har ett lite problem med tolkning av en trigonometrisk funksjon.

T(x) = 3,54sin (0,32x - o,o66) + 0.87.

T(x) = gjennomsnittstemperaturen x dagen i en måned.

Hva kan jeg tolke ut fra disse opplysningene? hva sier egentli amplituden, faseforskyvningen, perioden og likevektslinja meg?? HJELP! :?: :cry:
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Hvis du tegner T(x) langs x, får du en sinus funksjon. En bølge om du vil.

Amplituden er avstanden i y retning fra øverste nivå til nederste nivå delt på to (dvs amplituden er fra midten og opp til toppen). Disse kan du få ved å derivere og sette lik null hvis du har lært det. Dette er ikke nødvendig her fordi vi vet at Sinus gir et tall fra -1 til 1 ( sin(x) er element i [-1,1] ).

Les mere om sinus her:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=348

Funksjonen er:

3,54sin (0,32x - o,o66) + 0.87.

sinus er en repterende funksjon mellom -1 og 1. Dvs at det første leddet i funksjonen

3,54sin (0,32x - o,o66)

veksler mellom

3,54 * 1 og 3,54*(-1) = -3,54

amplituden er som nevnt tidligere, men her faktoren 3,54. At vi har ledd nummer to (0.87) spiller ingenrolle, for denne er en konstant og endrer ikke y verdien nå x endres.

---

likevektslinja er når sinus leddet er null. Da sitter du igjen med y=0,87

---

Når vi har sinus funksjon har vi en periodisk funksjon. Denne perioden er lengde langs x aksen hvor funksjonen repeterer seg selv en gang. En sinus periode er 2Pi lang. For å gjøre det litt enklere velger jeg å kalle 0,54x + 0.066 for Ax + B. Vil måle lengden av perioden til sinus funksjonen.

Vi kan finne perioden T ved å sette sinus sin grad til null og notere x1 , så sinus til 2Pi og notere x2. Perioden blir da x2 - x1

Ax1 + B = 0
Ax2 + B = 2Pi
-------------------

-Ax1 - B = 0
Ax2 + B = 2Pi
-------------------

A(x2 - x1) = 2Pi

A T = 2 Pi

T = 2Pi / A
Var det ikke flott, B forsvant jo fra likningen og vi kan finne perioden ved å regne. Legg merke til at B forsvant, denne kaller vi fasen.

T = 2 Pi / 0,32

Fasen er B som vi leser direkte av til å være 0,066. Du trenger ikke å gjøre alle disse tingene for å tolke denne oppgaven. Formelen 2 Pi / A er ikke noe hokuspokus.

Fint om noen kan se over dette da det kan jo være feil.

Ps. Hvis det er snakk om grader, så bytter du ut 2Pi med 360
Guest

med så dårlige svar får du ikke hjelp
Post Reply