Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg fikk i det store og det hele samme svar som deg, men jeg vil tro den gjennomsnittlige vekstfarten fra 2b) er null. Mener også å huske at svarene mine på 6c) ble litt annerledes, men noen andre som har mer lyst til å regne over enn meg skal få lov til å kontrollere begge deler.
6c) Tok jeg bare verdiene løst fra hodet, på arket er det derimot riktig.
På 2b og c bommet jeg grovt. Ja,ja håper på sekser selv med disse to feilene.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Jeg fikk akkurat de samme svarene som deg med unntak av på 2b og 8II b og c (tror jeg skrev som desimaltall), der fikk jeg vekstfart = 0.... Hva er galt med 2c? Hvis du har gjort noe grovt feil der, har jeg også gjort det, noe som er litt småflaut med tanke på at jeg har R2 nå... Håper på sekser jeg også!
Last edited by martine_e on 24/11-2010 20:11, edited 1 time in total.
Kan noen vise utregning på 4c, jeg fikk 221 m[sup]2[/sup] til svar.
Og hvordan har dere kommet fram til svarene på 8.II b)? Jeg fikk at hypotenusen var 2.5 cm og andre kateten 1.5 cm ved hjelp av pytagoras.
Skjønner ikke hvilken formel du bruker for å argumentere at hypotenusen ikke kan være 2,5, tror ikke det er pensum i 1 T i hvert fall. Men i 8IIb får man: 2,5 + 1,5 + 2 = 6, det er vel sånn man regner ut omkretsen. Løste den med likningssett, en likning med omkrets og en likning med pythagoras.