Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
I b) er poenget at du skal finne et tall for konstanten C, ved å sette f(\pi) lik 1, dvs. sette inn \pi for x i ligningen sette den siden =1 og finne konstanten sin verdi....
a) vet jeg ikke om jeg våger meg på ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud wrote:I b) er poenget at du skal finne et tall for konstanten C, ved å sette f(\pi) lik 1, dvs. sette inn \pi for x i ligningen sette den siden =1 og finne konstanten sin verdi....
Det skjærer seg i overgangen til andre linje. Hva er det du gjør for å plutselig få -sin x på høyre side? sin x er her en faktor som er ganget med [tex]y^2[/tex]. Hvis du skal 'flytte' den over, må du i såfall flytte hele leddet [tex]y^2 \sin x[/tex] over. Det er faktisk akkurat det man ønsker her. Gjør du det får du:
[tex]y^\prime = y^2 \sin x[/tex]
Så kan du dele på [tex]y^2[/tex]:
[tex]\frac{y^\prime}{y^2} = \sin x[/tex]
Man får aldri et program som kan fungere like godt som det å få aktiv hjelp fra andre. Med mindre man kan få all kunnskapen til vektormannen inn i en kalkulator da... Da hadde man vært godt på vei!