Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det skjer ingenting. Det er bare to forskjellige måter å skrive det samme på.
[tex]-1 < \frac{1}{x} < 1[/tex] betyr at 1/x skal ligge mellom -1 og 1, dvs. at 1/x skal være større enn -1, og mindre enn 1, som kan skrives [tex]\frac{1}{x} > -1 \ \wedge \ \frac{1}{x} < 1[/tex].
edit: ser at du mente den andre overgangen nå!
Når du behandler ulikheter som 1/x > -1, kan du gange og dele med ting på begge sider, så lenge du kjenner fortegnet deres. Her vet vi ikke om x er negativ eller positiv, så vi må dele opp i to tilfeller. Hvis x er negativ og 1/x > -1, så må x < -1. Hvis x er positiv og 1/x > -1, så kan x være hva som helst. Så 1/x > -1 blir ekvivalent med at x < -1. Tenk på samme måte med den andre ulikheten.
FOr å komme fra oransje til oransje ganger de først med x på begge sider, får 1 er større enn -x, og deretter med 1- på begge sider slik at de må snu ulikhetstegnet...
Noe lignende fra lyseblå til lyseblå også, der ganger de begge sider med x, og får 1 er mindre enn x, som de snur til x er større enn 1...
Dette du var ute etter?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen wrote:Det skjer ingenting. Det er bare to forskjellige måter å skrive det samme på.
[tex]-1 < \frac{1}{x} < 1[/tex] betyr at 1/x skal ligge mellom -1 og 1, dvs. at 1/x skal være større enn -1, og mindre enn 1, som kan skrives [tex]\frac{1}{x} > -1 \ \wedge \ \frac{1}{x} < 1[/tex].
Skjønner det, men det var selve omskrivningen nedenfor jeg stusset litt på:
I den neste får du når du ganger med x, at [tex]1<x[/tex], og som du sikkert ser snur du da bare hele uttrykket til [tex]x>1[/tex], uten å gange med noe som helst.
Det jeg skrev ovenfor druknet visst litt ...
Last edited by mstud on 16/03-2011 18:08, edited 1 time in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
mstud wrote:I den første er det det de har gjort , ja.
I den neste får du når du ganger med x at [tex]1<x[/tex], og som du sikkert ser snur du da bare hele uttrykket til [tex]x>1[/tex], uten å gange med noe som helst.
Det jeg skrev ovenfor druknet visst litt ...
[/tex]
Ja, det er veldig irriterende, den faller av og til ut, For når jeg trykker Ctrl+Alt for å få den der [ -en som skal være på kodetaggen
hender det at jeg havner oppi en Fil Rediger Vis Favoritter Verktøy Hjelp verktøylinje, som jeg ingen anelse hadde om at fantes i Internet Explorer før jeg begynte å skrive med tex-koder her på forumet
og da faller det første tegnet jeg skriver etter [
ut og det går ofte utover den slashen i [/tex]
Kan edite innlegget mitt, så det blir mer lesbart...
eller
[tex]$$ \cup og \cap $$[/tex] Disse to tegnene brukes vanligvis om henholdsvis [tex]\cup[/tex]= union og [tex]\cap[/tex]=snitt
men siden det helst går på sannynlighet, er det vel ikke den betydningen du er ute etter, ellers kan de også bety: [tex]\cup[/tex]= eller & [tex]\cap[/tex]=og.
(tror det er slik i hvert fall, hvis ikke er det akkurat omvendt med når de betyr og og når de betyr eller )
[tex]$$ \subset \subseteq \not\subset $$[/tex]
De betyr: 1. er delsett av 2. er delsett av eller lik 3. er ikke delsett av
Hva det vil si får du lese mer om i delsett, for jeg selv har ikke så god peiling på disse begrepene i mengdelære , men tror det går ut på at: 1. det ene inneholder det andre 2. det ene inneholder eller er lik det andre 3. Det ene inneholder ikke det andre
Tror jeg skal klare å finne opp eksempler på alle disse hvis det blir nødvendig...
Og hvis detter er feil får noen komme og rette på meg
eller
De betyr: 1. er delsett av 2. er delsett av eller lik 3. er ikke delsett av
Hva det vil si får du lese mer om i delsett, for jeg selv har ikke så god peiling på disse begrepene i mengdelære , men tror det går ut på at: 1. det ene inneholder det andre 2. det ene inneholder eller er lik det andre 3. Det ene inneholder ikke det andre
Tror jeg skal klare å finne opp eksempler på alle disse hvis det blir nødvendig...
Og hvis detter er feil får noen komme og rette på meg[/quote]
Hehe, tusen takk mstud du er en trooper som de sier i statene, gir deg ikke før boka er tom for oppgaver