Fysikk 1-spenningskilde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Mathematikós
Noether
Noether

Hei!

Skjønner ikke denne oppgaven:

En lampe lyser normalt når spenningen over den er 6,0 V. Da er strømmen 0,5o A. Vi har en spenningskilde på 10 V, men den kan vi ikke koble direkte til lampen. Med en jerntråd kan vi redde lampen dersom vi kobler rett. Hvordan skal vi koble, og hvor lang skal tråden være når hver meter tråd har resistansen 40 ohm?

Fasit: 0,20 meter i serie. (Hvordan vi skal koble har jeg ikke noen fasit på

:( )
mathematikós
Vektormannen
Euler
Euler

Hvordan du skal koble er som de har oppgitt i fasiten, i serie.

Oppgaveteksten kan kanskje være noe forvirrende. Det du ønsker her er at det skal gå en strøm på 0.5A gjennom lampen. Det vil det ikke gjøre dersom lampen kobles direkte til spenningsforsyningen. Men med nok motstand vil det gjøre det. Du må finne hvor mye motstand som må kobles i serie med pæren for at det skal gå en strøm på 0.5A. Hvordan kan du gjøre dette? Denne motstanden vil bestå av to ting: lyspæren og ledningen/tråden. Kan du finne hvor stor motstand lyspæren har med de opplysningene som er gitt? Kan du så finne hvor mye motstand som må være i tråden? Til slutt; hvor mange meter tråd krever det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Mathematikós
Noether
Noether

Nå tror jeg at jeg forstod den. Det blir vel slik:

Riktig med resistans på lampen:

R=U/I=6 V/0,5 A=12 ohm

Antall ohm slik koblingen er nå:

R=10 V/0,50 A=20 ohm

Vi har 20 ohm-12 ohm=8 ohm for mye

Vi finner hvor lang tråden skal være:
x*40 ohm=8 ohm