Noen som gidder å forklare hvordan man går fram på denne?
Måleren er i ro, og derfor bruker man N1 slik at Fm = G, men kommer meg ikke særlig lengre enn det.
Magnetisk felt v2
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Du må altså finne ut hva G er. Kan du bruke opplysningen om at måleren viser 0.5N når strømmen er 1A til å finne ut det? Husk også å finne hvilken retning strømmen må gå.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Først og fremst: Hvilke krefter virker på lederen når kraftmåleren viser 0.5N? Som du sier virker gravitasjonen og den magnetiske kraften. Men det mangler en. Hvilken vei tror du den magnetiske kraften virker hvis den skal motvirke gravitasjonen? (Lederen henger jo i ro.)
Okei. Jeg har vel glemt snordraget i kalkulasjonen, og den magnetiske kraften må virke oppover om den skal motvirke gravitasjonen. Summen av krefter er 0,5 N?
S + Fm = G? Altså at S = 0,3N? Eller?
Hvorfor skal den magnetiske kraften motvirke gravitasjonen? Tror det er noe basic her, men har jernteppe.
S + Fm = G? Altså at S = 0,3N? Eller?
Hvorfor skal den magnetiske kraften motvirke gravitasjonen? Tror det er noe basic her, men har jernteppe.
-
- Euler
Det er riktig som du sier, S + Fm = G. Til sammen må S og Fm motvirke gravitasjonen (siden den henger i ro, dvs. null akselerasjon.) Jeg var kanskje litt upresis i sted. Det jeg mente var at Fm må peke oppover hvis den skal være med på å motvirke gravitasjonen.
S = 0.3N er ikke helt riktig. S er like stor og motsatt rettet av den målte snorkraften, så S = 0.5N. Er du med på det? Da har du vel alt du trenger for å finne G?
S = 0.3N er ikke helt riktig. S er like stor og motsatt rettet av den målte snorkraften, så S = 0.5N. Er du med på det? Da har du vel alt du trenger for å finne G?
-
- Euler
Uff, her er det nok jeg som har blingset. Jeg husket ikke å sjekke om dette faktisk gav noen av alternativene
Siden antagelsen om at Fm peker oppover (når det måles 0.5N) ikke gir noen av alternativene så må vi prøve å se om det kan være tilfelle at Fm nå faktisk peker nedover og "hjelper" gravitasjonen å dra lederen nedover. Får du det til å stemme da?
Dette er en litt interessant oppgave som altså kan ha to løsninger. Det er ikke gitt nok informasjon til å fastslå hvilken retning den magnetiske kraften må peke (siden massen er ukjent.) Men det er bare én løsning som passer med alternativene som er gitt.

Siden antagelsen om at Fm peker oppover (når det måles 0.5N) ikke gir noen av alternativene så må vi prøve å se om det kan være tilfelle at Fm nå faktisk peker nedover og "hjelper" gravitasjonen å dra lederen nedover. Får du det til å stemme da?
Dette er en litt interessant oppgave som altså kan ha to løsninger. Det er ikke gitt nok informasjon til å fastslå hvilken retning den magnetiske kraften må peke (siden massen er ukjent.) Men det er bare én løsning som passer med alternativene som er gitt.
-
- Euler
Stemmer det. 
EDIT: Retningen hadde stemt dersom kraften fortsatt pekte nedover etter strømforandringen.

EDIT: Retningen hadde stemt dersom kraften fortsatt pekte nedover etter strømforandringen.
Last edited by Vektormannen on 17/01-2012 22:39, edited 1 time in total.
-
- Euler
Beklager. Når kraftmåleren viser 0N så må Fm peke oppover (for å motvirke G), så strømmen må gå mot høyre.