Forholdskriteriet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Image

Oppgaven:

[tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{3 \over {{5^n}}}} $$[/tex]

[tex]$$L = {\lim }\limits_{n \to \infty } \left| {{{{a_{n + 1}}} \over {{a_n}}}} \right| = {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{\frac{3}{5^n+1}}{\frac{3}{5^n}} \cdot \frac{\frac{5^n+1}{3}}{\frac{5^n+1}{3}} = {\lim }\limits_{n \to \infty } \;{1 \over {5 \cdot {5^{n - n}}}} = \underline {{1 \over 5}} $$[/tex]

Føler meg litt "snytt" da jeg ikke får satt inn n som går mot uendelig, alle variablene blir jo forkortet vekk.

Konklusjon: Da [tex]L < 1[/tex] kan vi si at denne rekken konvergerer absolutt (med absolutt mener de at det alltid holdes positivt) ?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det stemmer. Hvis du ser litt etter så er jo dette en geometrisk rekke, ikke sant? Som kjent konvergerer en slik rekke når kvotienten er mellom -1 og 1 (dvs. at absoluttverdien er mindre enn 1).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Ja, det stemmer. Hvis du ser litt etter så er jo dette en geometrisk rekke, ikke sant? Som kjent konvergerer en slik rekke når kvotienten er mellom -1 og 1 (dvs. at absoluttverdien er mindre enn 1).
Takk. :wink:

Det blir bra å komme seg igjennom alle metodene, slik at jeg klarer å skille dem mer fra hverandre og kanskje kunne spå oppgaven litt slik at jeg har mer intuitivt kan vite hvilken metode som fører frem.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Det er nok sant. Jeg syns også det var litt uoversiktlig da vi lærte om de forskjellige metodene for å påvise konvergens/divergens av rekker. Det er noe som kommer seg med en del trening, og ikke minst at du prøver å forstå logikken bak metodene.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Det er nok sant. Jeg syns også det var litt uoversiktlig da vi lærte om de forskjellige metodene for å påvise konvergens/divergens av rekker. Det er noe som kommer seg med en del trening, og ikke minst at du prøver å forstå logikken bak metodene.
Ja, der er du flink til å påvirke på en positiv måte. Dvs den kan på en måte være frustrerende også at du spør meg om ting istede for å gi meg svaret, men jeg lærer jo kjempemasse av dette. :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply