spørsmål om teorem, lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
student1989
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 09/05-2013 13:58

Hei, jeg har et spørsmål til et teorem i lineær algebra. Før jeg kommer til spørsmålet mitt viser jeg et lite teorem som jeg bruker.
Bilde

Dette viser altså at når vi har et generelt vektorrom, og skal skal representere en vektor i Rn, så har vi en en til en, linær transformasjon. Her er teoremet jeg lurer på:
Bilde

I dette teoremet bruker de at når de representerer en vektor med koordinater så er det en lineær transformasjon. Men det jeg ikke klarer å se er om de har brukt egenskapen om at transformasjonen er en til en? Bruker de det i teoremet, eller trenger man ikke bruke det?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er brukt at transformasjonen er én-til-én idet de går fra at $[c_1u_1+...]_B=[0 ...]^T$ til at $c_1u_1+...=0$. Hadde ikke transformasjonen vært injektiv ville ikke dette vært mulig å konkludere med da det ville kunne eksistert flere vektorer i V som hadde blitt transformert over til origo i R^n
student1989
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 09/05-2013 13:58

Tusen takk for hjelpen!
Svar