GeoGebra på eksamen i s1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
André

Hei
Jeg skal ta eksamen i s1 neste uke. Jeg har brukt programmet geogebra når jeg har lest til eksamen, og har forstått det sånn at man kan bruke det på eksamen. Hvordan gjør man det med forklaring av hva man har gjort? F. eks i sansynlighetsregning, holder det å skrive: har regnet ut i Geogebra, sannsynligeheten er 0.00024? Eller må jeg på en eller annen måte bevise hva jeg har gjort på macen?

Takk for svar :)
Vaktmester
World works; done by its invalids

Du skal fortelle hvilke funksjoner du bruker, men pass på at du ikke bruker et FOR lavt detaljnivå slik at du skriver unødvendig mye. Se denne løsningen som eksempel: http://matematikk.net/side/2P_2013_v%C3 ... C3%98SNING Hvis du bare tegner en graf trenger du ikke si mer enn hvilket program du bruker, men mer avanserte funksjoner, da må du fortelle hva de funksjonene er.
André

Takk for svar! Jeg skal ta privatisteksamen, og har ikke hatt eksamen på noen år. Skjønner at man ikke skal bruke internett, men hva er ellers reglene for å bruke mac som hjelpemiddel?

Takk, nå skal jeg ikke spørre flere ikke- matematiske spørsmål!
Vaktmester

PC-bruk på eksamen varierer fra privatistkontor til privatistkontor. Du må spørre! Reglene i Oslo er: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommun ... asjon_2_2/
Besvarelsen må leveres håndskrevet på papir om ikke eksamensordningen for faget krever digital besvarelse, eller du har vedtak om særskilt tilrettelegging som omfatter bruk av PC.
S1 er IKKE et fag der det kreves digital besvarelse, og du får dermed (i følge nettsidene til Oslo kommune) ikke bruke PC - men spør for sikkerhets skyld, i tilfelle jeg tolker nettsiden feil, eller at reglene har endret seg. Jeg VET at det ikke var lov med PC i vår under matteeksamenene på privatistkontoret.
Post Reply