Gitt:
[tex]\large y"+y=6e^t\,+\,6\sin(t)[/tex]
Den er tilsynelatende grei! Siden
[tex]y_h=A\cos(t) + B\sin(t)[/tex]
antar jeg [tex]y_p[/tex] ikke skal inneholde
homogene løsninger.
Men jeg har prøvd div alternativer uten å lykkes, f. eks.:
[tex]y_p=Ce^t + D*t*\sin(t)[/tex]
og
[tex]y_p=Ce^t + D*t*\cos(t)[/tex]
via ubestemte koeffisienters metode
Er det smartere å prøve variasjon av parametre? Jeg har ikke forsøkt!
Noen? plutarco?
2. ordens inhomogen ODE
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg tenkte på øverste det øverste forlaget i går - men prøvde ikke! Syntes det virket som relativt mye jobb!plutarco wrote:Hva med $y_p=Ae^t+Bt\sin t+Ct\cos t$
edit: Hvis dette ikke fungerer kan du prøve å legge til $Dt^2\sin t + Et^2\cos t$
Er jo en under-deloppgave på eksamensoppgave. Takk igjen!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Som jeg skrev tidligere må man jo ha med alle de deriverte til alle leddene på høyresida, så det holder ikke med å kun ha med sin(t) eller kun cos(t).
I denne oppgaven er det vel faktisk lettest å bruke ubestemte koeffisienters metode fremfor variasjon av parametere.
I denne oppgaven er det vel faktisk lettest å bruke ubestemte koeffisienters metode fremfor variasjon av parametere.
jepp, måtte bare sutre litt :=)plutarco wrote:Som jeg skrev tidligere må man jo ha med alle de deriverte til alle leddene på høyresida, så det holder ikke med å kun ha med sin(t) eller kun cos(t).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.