Numerisk integrasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Noen som kunne vist meg løsningsforslag til integralet som er vist på bilde på regtangel og trapes-metoden? Svaret på disse to formene skal vel bli det samme? Noe jeg ikke helt får til..
- Attachments
-
- Skjermbilde 2015-10-15 kl. 18.22.24.png (11.1 KiB) Viewed 3643 times
Jeg får bare ikke riktig svar på noen av dem. På rektangelmetoden får jeg at x=-1.19, mens på trapesmetoden får jeg at x=-1,06. Jeg sjekket dette opp mot Geogebra så x skal da bli ca. -1.5.. Så ville gjerne se et løsningsforslag for å se hvor jeg har bommet.
Hvis du viser stegene DU har gjort, så er det veldig mye større sannsynlighet for at du får hjelp.
Det koster oss mindre tid å påpeke hvor feilen din ligger, enn det gjør for oss å konstruere et helt løsningsforslag. Det koster selvfølgelig DEG litt mer tid, men til gjengjeld får du veiledning som er laget personlig for deg, og når feilen din påpekes vil det være mindre sannsynlig at du repeterer den på eksamen.
Ikke ta det for gitt at vi bruker vår fritid på å gjøre din lekse
Det koster oss mindre tid å påpeke hvor feilen din ligger, enn det gjør for oss å konstruere et helt løsningsforslag. Det koster selvfølgelig DEG litt mer tid, men til gjengjeld får du veiledning som er laget personlig for deg, og når feilen din påpekes vil det være mindre sannsynlig at du repeterer den på eksamen.
Ikke ta det for gitt at vi bruker vår fritid på å gjøre din lekse

En mulig feil jeg ser, som kan ha kjedereaksjoner er når du regner ut $f(-1)$.
Du skriver $\cos-1^2$ som er litt tvetydig. $-1^2 = -1$ mens $(-1)^2 = 1$
Det riktige blir $f(-1) = cos((-1)^2) + (-1)^2 - 2 = \cos(1) + 1 - 2 \approx -0.46$.
Dette er veldig viktig, og en stor kilde til feil når man regner med negative tall.
Du skriver $\cos-1^2$ som er litt tvetydig. $-1^2 = -1$ mens $(-1)^2 = 1$
Det riktige blir $f(-1) = cos((-1)^2) + (-1)^2 - 2 = \cos(1) + 1 - 2 \approx -0.46$.
Dette er veldig viktig, og en stor kilde til feil når man regner med negative tall.