Avgjør om rekken konvergerer eller divergerer, og forklar hvorfor.
[tex]\sum_{n=1}^{\infty }\frac{arctan(n)}{1+n^2}[/tex]
Hei,
jeg tror man skal gå i gang med en sammenlikningstest, men hvor starter man egentlig?
Skjønner at arctan har bruddpunkt for pi/2.
Og at hvis vi har to rekker [tex]a_{n}[/tex] og [tex]b_{n}[/tex] gjelder:
I: Hvis [tex]\sum_{n=1}^{\infty }b_{n}[/tex] konvergerer, så gjør [tex]\sum_{n=1}^{\infty }a_{n}[/tex] det også.
II: Hvis [tex]\sum_{n=1}^{\infty }b_{n}[/tex] divergerer, så gjør [tex]\sum_{n=1}^{\infty }a_{n}[/tex] det også.
Tusen takk for hjelp!
God kveld.
Konvergens
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hint: Ettersom $\arctan{n}$ vokser monotont og er oppad begrenset av $\pi/2$: $$\frac{\arctan{n}}{1+n^2} < \frac{\pi}{2}\cdot \frac{1}{1+n^2}$$
Du bør ta en ekstra titt på sammenlikningstesten, det du har skrevet stemmer ikke helt
Du bør ta en ekstra titt på sammenlikningstesten, det du har skrevet stemmer ikke helt
-
Guest
Ok, vel, jeg vet at arctan(n) er begrenset av pi/2, men slike oppgaver er så vriene, for jeg vet ikke helt hva man skal gjøre, eller hvordan man skal resonnere ut ifra de konvergenstestene man har for positive rekker.MatIsa wrote:Hint: Ettersom $\arctan{n}$ vokser monotont og er oppad begrenset av $\pi/2$: $$\frac{\arctan{n}}{1+n^2} < \frac{\pi}{2}\cdot \frac{1}{1+n^2}$$
Men prøvde:
[tex]\lim_{n\rightarrow \infty }\frac{arctan(n)}{1+n^2}=\frac{\pi }{\frac{2}{n^2}}\rightarrow 0[/tex]
[tex]\sum_{n=1}^{\infty }\frac{arctan(n)}{1+n^2}<\frac{\pi }{2}\sum_{n=1}^{\infty }\frac{1}{n^2}\rightarrow konvergerer[/tex]