Holder på med ei innlevering der vi skal bestemme summen til geometriske rekker. Dette er jeg ganske usikker på, så lurer på om noen der ute kan hjelpe?

2 - rot2 + 1 -..
Takk for svar!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]k = -1/\sqrt{2}[/tex]jealar wrote:Hola!
Holder på med ei innlevering der vi skal bestemme summen til geometriske rekker. Dette er jeg ganske usikker på, så lurer på om noen der ute kan hjelpe?![]()
2 - rot2 + 1 -..
Takk for svar!
Kom selv frem til at k var dette, men det ble ikke rett. Fant samme oppgave i matteboka og svaret skal bli 4 - 2 rot2..Janhaa wrote:[tex]k = -1/\sqrt{2}[/tex]jealar wrote:Hola!
Holder på med ei innlevering der vi skal bestemme summen til geometriske rekker. Dette er jeg ganske usikker på, så lurer på om noen der ute kan hjelpe?![]()
2 - rot2 + 1 -..
Takk for svar!
og for
[tex]|k|<1[/tex]
er
[tex]S=\frac{a_1}{1-k}[/tex]
Jeg skrev tilnærma lik. Holdt på å utdype litt mer men før jeg posta så jeg at at Janhaa hadde gjort det før meg. Om rekken er geometrisk så er k = a2/a1 = 1/-2(2^(1/2).jealar wrote:Hvordan kom du frem til at dette er k?Fysikkmann97 wrote:k ≈ - 0,7
Rekken er geometrisk ja. Har prøvd å gjort det slik som du har, men kommer ikke frem til rett svar. Om du ser hva jeg svarte Janhaa med, så skrev jeg hva svaret skal bli..Fysikkmann97 wrote:Jeg skrev tilnærma lik. Holdt på å utdype litt mer men før jeg posta så jeg at at Janhaa hadde gjort det før meg. Om rekken er geometrisk så er k = a2/a1 = 1/-2(2^(1/2).jealar wrote:Hvordan kom du frem til at dette er k?Fysikkmann97 wrote:k ≈ - 0,7