Nullpunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg klarer ikke å finne nullpunktene til [tex]x^2-10x+21[/tex] skal deretter finne skjæringspunktet mellom aksene
-
- Lagrange
[tex](x-3)(x-7)[/tex]Gjest wrote:Jeg klarer ikke å finne nullpunktene til [tex]x^2-10x+21[/tex] skal deretter finne skjæringspunktet mellom aksene
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Åja så jeg setter bare i abc formel? Skjæringspunktet = y= 0 på x- aksen og x=0 på y . Aksen
Gjest wrote:Åja så jeg setter bare i abc formel? Skjæringspunktet = y= 0 på x- aksen og x=0 på y . Aksen
For å finne nullpunkter, faktorisere, eller når $f(x)=0$, bruker vi abc formelen.
Og som du sier så finner vi skjæring med x-aksen der $f(x)=0$, og skjæring med y-aksen der $f(0)$
Alternativt:
[tex]x^2-10x+21[/tex]
(I) [tex]x(x-10)={\color{Red} {-21}}[/tex]
[tex]x(x-10)={\color{Red} {3}}*{\color{Red} {(-7)}}[/tex]
[tex]x(x-10)=3*(3-10)\Rightarrow x=3[/tex]
(II)
[tex]x(x-10)={\color{Blue} {-21}}[/tex]
[tex]x(x-10)={\color{Blue} {7}}*{\color{Blue} {(-3)}}[/tex]
[tex]x(x-10)=7*(7-10)\Rightarrow x=7[/tex]
Voilà
[tex]x^2-10x+21={\color{Red} {\left ( x-3 \right )}}{\color{Blue} {\left ( x-7 \right )}}[/tex]
Drezky --
[tex]x^2-10x+21[/tex]
(I) [tex]x(x-10)={\color{Red} {-21}}[/tex]
[tex]x(x-10)={\color{Red} {3}}*{\color{Red} {(-7)}}[/tex]
[tex]x(x-10)=3*(3-10)\Rightarrow x=3[/tex]
(II)
[tex]x(x-10)={\color{Blue} {-21}}[/tex]
[tex]x(x-10)={\color{Blue} {7}}*{\color{Blue} {(-3)}}[/tex]
[tex]x(x-10)=7*(7-10)\Rightarrow x=7[/tex]
Voilà
[tex]x^2-10x+21={\color{Red} {\left ( x-3 \right )}}{\color{Blue} {\left ( x-7 \right )}}[/tex]
Drezky --
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.