Jeg skal finn ekstremalpunktene til x+cos2x
Det jeg gjør da er å derivere for så å sette den deriverte lik 0. Jeg regner ut fire x-verdier: pi/12, 13pi/12, 5pi/12 og 17pi/12. Men hvordan skal jeg vite hvilke av disse som er topp-og bunnpunkter? Jeg må jo tegne fortegnsskjema, men hvordan skal jeg sette dem inn i fortegnsskjema? Faktoriserer jeg dem bare ved å skrive (x-pi/2), (x-5pi/12), (x-12/12), (x-17pi/12)? Usikker på om det er riktig, og HVORFOR det eventuelt er riktig?
Ekstremalpunkt sinusfunksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Du gjør det vel på samme måte som når du finner ekstremalverdier til en "vanlig" funksjon.stimorolextra wrote:Jeg skal finn ekstremalpunktene til x+cos2x
Det jeg gjør da er å derivere for så å sette den deriverte lik 0. Jeg regner ut fire x-verdier: pi/12, 13pi/12, 5pi/12 og 17pi/12. Men hvordan skal jeg vite hvilke av disse som er topp-og bunnpunkter? Jeg må jo tegne fortegnsskjema, men hvordan skal jeg sette dem inn i fortegnsskjema? Faktoriserer jeg dem bare ved å skrive (x-pi/2), (x-5pi/12), (x-12/12), (x-17pi/12)? Usikker på om det er riktig, og HVORFOR det eventuelt er riktig?
1) Deriverer, setter lik 0 og løser.
2) Setter løsningene inn i funksjonen pre-deriveringer og får ut y-koordinaten til punktet. Da vil du kunne se hva som er topp- og bunnpunkt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."