Oppgave 6 -2P Del 2 (H2015)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Holder på med oppgave 6 i del 2 fra høst 2015. Der er det snakk om en funksjon og i deloppgave b blir man bedt om å tegne grafen til T for x≥1. Hvorfor står det da at i fasiten at x skal være mellom 1 og 40?? Håper noen kan svare på dette. Takk på forhånd.
-
- Lagrange
Ubetydelig. Grafen er nok bare begrenset til 40 fordi den må begrenses til en sluttverdi av x om du gir den en startverdi(så vidt jeg vet).kkkk95 wrote:Holder på med oppgave 6 i del 2 fra høst 2015. Der er det snakk om en funksjon og i deloppgave b blir man bedt om å tegne grafen til T for x≥1. Hvorfor står det da at i fasiten at x skal være mellom 1 og 40?? Håper noen kan svare på dette. Takk på forhånd.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Virker logisk. Kan jeg spørre om noe annet? I oppgave 3 fra samme eksamen, så sliter jeg litt. Hvordan finner man at 26 skal ganges med 3,27^x. Og deretter svaret i B?
-
- Lagrange
Spørr om alt du måtte lure på! Er bare gøy å hjelpe tilkkk95 wrote:Virker logisk. Kan jeg spørre om noe annet? I oppgave 3 fra samme eksamen, så sliter jeg litt. Hvordan finner man at 26 skal ganges med 3,27^x. Og deretter svaret i B?

Ved å bruke regresjon i geogebra. Om du sier at året 2010 er år 0 og året 2014 er år 4 kan du skrive inn to punkter i geogebra. (0,26) og (4,2962). Om du så bruker kommandoen "RegEksp[Liste med punkter]" vil den gi deg en eksponentiell funksjon som du kan bruke videre

Her er et bilde:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Tusen takk. Du er en engel. Hvordan finner man da svaret i B? At den årlige prosentvise økningen er på 227 %? 

-
- Lagrange
Vil tro:kkkk95 wrote:Tusen takk. Du er en engel. Hvordan finner man da svaret i B? At den årlige prosentvise økningen er på 227 %?
Vekstfaktor gitt ved: v=1+x
Her har vi v=3.27
[tex]3.27=1+x \rightarrow 3.27-1=x \rightarrow x=2.27=227\%[/tex]
Tusen takk for hjelpen. Mulig det kommer noe mer utover kvelden. Du må gjerne svare på det også om du er våken. Igjen, takk