Hvordan går jeg frem her? Ble mye rart når jeg prøvde å isolere de ukjente med insettingsmetoden. Skjønte ikke engang svaret i fasiten.
Også denne oppgaven sliter jeg med å løse:
Skjønner ikke hva jeg ikke skjønner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Takk, skal prøve å løse den igjen nå. Dette er den fullstendige andre oppgaven:Aleks855 wrote: 27/09-2021 20:27 Du er inne på det med innsettingsmetoden. Snur vi likning 2 får vi. Setter vi det inn i likning 1 får vi . Løs ut parentesen og få likninga på formen , og husk at likninga har nøyaktig én løsning når .
På den andre oppgaven er det uklart om oppgaven er å finne en generell løsning, eller om det er noe oppgavetekst som mangler.
Ja, da er hintet det samme som det jeg sa om den første oppgaven. Det er uttrykket under rottegnet i ABC-formelen som avgjør antall løsninger.FraPtilT wrote: 27/09-2021 21:00Takk, skal prøve å løse den igjen nå. Dette er den fullstendige andre oppgaven:Aleks855 wrote: 27/09-2021 20:27 Du er inne på det med innsettingsmetoden. Snur vi likning 2 får vi. Setter vi det inn i likning 1 får vi . Løs ut parentesen og få likninga på formen , og husk at likninga har nøyaktig én løsning når .
På den andre oppgaven er det uklart om oppgaven er å finne en generell løsning, eller om det er noe oppgavetekst som mangler.
For hvilke verdier av b har likningen
a) 1 løsning b) to løsninger c) ingen løsninger
I den første oppgaven kom jeg fram tilAleks855 wrote: 27/09-2021 21:14Ja, da er hintet det samme som det jeg sa om den første oppgaven. Det er uttrykket under rottegnet i ABC-formelen som avgjør antall løsninger.FraPtilT wrote: 27/09-2021 21:00Takk, skal prøve å løse den igjen nå. Dette er den fullstendige andre oppgaven:Aleks855 wrote: 27/09-2021 20:27 Du er inne på det med innsettingsmetoden. Snur vi likning 2 får vi. Setter vi det inn i likning 1 får vi . Løs ut parentesen og få likninga på formen , og husk at likninga har nøyaktig én løsning når .
For hvilke verdier av b har likningen
a) 1 løsning b) to løsninger c) ingen løsningergir to løsninger, lik null gir én løsning, mindre enn null gir ingen reelle løsninger.