Noen som husker Oppgave 3 på dagens eksamen i 1MY og som kan gi meg svaret på denne?
Tror Oppgave b) var slik:
Ingrid har glem det siste sifferet i koden til minibankkortet sitt. Hun
slår et tilfeldig siffer.
Hva er sannsynligheten for at Ingrid taster feil første gang og riktig andre gang? (Vi forutsetter at hun ikke tipper det samme tallet to ganger.)
Eksamen 1MY 2006
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vel. Det er vel 10 forskjellige utfall. 0,1,2,3,4,5,6,7,9
Kun et av disse tallene er det korrekte. Derfor må det være 9/10 sannsynlighet for at hun trykker galt første gang. Etter dette så kommer hun bare til å prøve de 9 resterende tallene. Nå må hun treffe det riktige, med en sannsylighet på 1/9.
Sannsynligheten blir dermed 9/10 * 1/9
Kun et av disse tallene er det korrekte. Derfor må det være 9/10 sannsynlighet for at hun trykker galt første gang. Etter dette så kommer hun bare til å prøve de 9 resterende tallene. Nå må hun treffe det riktige, med en sannsylighet på 1/9.
Sannsynligheten blir dermed 9/10 * 1/9
Her svarte jeg 1/9.
Hvis det er 1/10 sannsynlighet for å trykke riktig første gang...ville jeg tro det var 1/9 sannynlighet for å trykke andre gang rett(gitt at hun ikke trykket samme tall!)
Hvis det er 1/10 sannsynlighet for å trykke riktig første gang...ville jeg tro det var 1/9 sannynlighet for å trykke andre gang rett(gitt at hun ikke trykket samme tall!)