Forenkle brøk med røtter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gas1
Fibonacci
Fibonacci

Prøvd å søke opp emner som inneholdt det jeg lurer på, men har ikke funnet noe. Derfor prøver vi ett innlegg her...

I oppgaver i trigonometri om eksakte verdier får vi forsåvidt riktig svar, men ser ikke hvordan dette forkortes til svaret som står i fasiten... Saken er som følger 6/ [symbol:rot] 2 = 3 [symbol:rot] 2.. Fant ikke noe brøk strek her. Men / er altså en brøkstrek... På samme måte har vi 6/ [symbol:rot] 6 = [symbol:rot] 6. jeg lurer altså på hvordan det foregår at 6/ [symbol:rot] 6 er det samme som [symbol:rot]6...Jeg ser en viss logikk her, men finner ingen regler som forteller at jeg har lov til dette.... :-) Takker for svar
moth
Hilbert
Hilbert

[tex]\frac6{\sqrt2}=\frac6{\sqrt2}\cdot\frac{\sqrt2}{\sqrt2}=\frac{6\cdot\sqrt2}{\sqrt2\cdot\sqrt2}=\frac{6\sqrt2}2=3\sqrt2[/tex]

[tex]\frac6{\sqrt6}=\frac{6}{\sqrt6}\cdot\frac{\sqrt6}{\sqrt6}=\frac{6\cdot\sqrt6}{\sqrt6\cdot\sqrt6}=\frac{6\sqrt6}6=\sqrt6[/tex]

Skjønte du?
gas1
Fibonacci
Fibonacci

Jepp, takk skal du ha. Vi var inne på noe her, skjønte at det måtte ganges opp med [symbol:rot] 2 , så det er det som står under brøkstreken som vi ikke så [symbol:rot] 2 [symbol:rot] 2 = [symbol:rot] 4=2 dermed kan vi forkorte...

Hvordan fikk du satt opp stykket så fine med brøkstrek forresten?
Markonan
Euclid
Euclid

Eventuelt kan du se at
[tex]\sqrt{6}\cdot\sqrt{6} = 6[/tex]

Deler begge sider med [symbol:rot] 6:
[tex]\sqrt{6} = \frac{6}{\sqrt{6}}[/tex]

Vi skriver matematiske ting i noe som kalles TeX på forumet her. Siter innlegget, så ser du hvordan det skrives. Se også her:
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html

Skal du noen gang studere matematikk er dette et must å kunne! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
gas1
Fibonacci
Fibonacci

Takk skal du ha, nå ble det veldig forstålig her. Og ikke minst kjapt svar på spørsmålet, ikke umulig at jeg lurer på noe mer utover i semesteret her :)
Post Reply