Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Prøvd å søke opp emner som inneholdt det jeg lurer på, men har ikke funnet noe. Derfor prøver vi ett innlegg her...
I oppgaver i trigonometri om eksakte verdier får vi forsåvidt riktig svar, men ser ikke hvordan dette forkortes til svaret som står i fasiten... Saken er som følger 6/ [symbol:rot] 2 = 3 [symbol:rot] 2.. Fant ikke noe brøk strek her. Men / er altså en brøkstrek... På samme måte har vi 6/ [symbol:rot] 6 = [symbol:rot] 6. jeg lurer altså på hvordan det foregår at 6/ [symbol:rot] 6 er det samme som [symbol:rot]6...Jeg ser en viss logikk her, men finner ingen regler som forteller at jeg har lov til dette.... Takker for svar
Jepp, takk skal du ha. Vi var inne på noe her, skjønte at det måtte ganges opp med [symbol:rot] 2 , så det er det som står under brøkstreken som vi ikke så [symbol:rot] 2 [symbol:rot] 2 = [symbol:rot] 4=2 dermed kan vi forkorte...
Hvordan fikk du satt opp stykket så fine med brøkstrek forresten?