Femkant ABCDE

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei, da blir det litt mer komplisert. Dette kan gjøres på flere forskjellige måter (siden man har så mange sider og vinkler å ta fatt i her), men du kan f.eks. bruke cosinussetningen på nytt.

Cosinussetningen sier at hvis du kjenner to sider og vinkelen mellom dem, kan du finne den siste siden i trekanten. Men det betyr at hvis du kjenner alle sidene i trekanten, kan du bruke cosinussetningen til å finne vinkelen mellom to av dem. Til nå kjenner du to av sidene i trekant BEC, nemlig EB og BC. Vinkel BEC vil jo være vinkelen som er mellom EB og EC. Så hvis du kan finne EC så bør du være i mål.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Men hvordan finner jeg EC når trekanten ikke er rettvinkelt? Huff, dette går dårlig. Og når jeg finner den, hvordan kan jeg bruke cosinussetningen da?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Hvis du tenker litt over det, er det noen forskjell på å finne EC og det du gjorde for å finne BE? Du fant BE ved å bruke cosinussetningen på trekant ABE. Da brukte du at du kjente to sider (AB og AE) og vinkelen mellom dem. Kjenner du ikke tilsvarende sider i trekant CDE?

Når du har funnet EC så er det bare å sette inn i cosinussetningen for side BC i trekant BCE. Det kan vi ta når du har kommet så langt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Oi, ja :)

a^2 = 6,32^2 + 5^2 - 2*6,32*5 * cos 18,43 = 2,23

Cos B= a^2 + c^2 - b^2/ 2ac = 2,23^2 + 2,83^2 -3^2 / 2*2,23*2,83 = 0,31547

cos^-1 0,31547 = 71,6 grader
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Flott! :)

Slike oppgaver går nok lettere med litt trening. Etter hvert ser du nok enklere hva du kan gjøre og hvordan du kan finne det du trenger. Men hvis dette skal sitte bør du gjøre noen oppgaver om det!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Vektormannen wrote:Flott! :)

Slike oppgaver går nok lettere med litt trening. Etter hvert ser du nok enklere hva du kan gjøre og hvordan du kan finne det du trenger. Men hvis dette skal sitte bør du gjøre noen oppgaver om det!
Ja :)

En til... Vis at arealet av femkanten ABCDE er 15 cm^2. Må jeg finne arealet av alle trekantene og legge dem sammen, eller? Har det noe med arealformelen å gjøre (jeg prøvde å regne ut arealet ved hjelp av den, men.... det gikk ikke så bra)
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Det er en helt ok måte å gjøre det på. Sjekk om du gjorde noen regnefeil, for det skal gi riktig svar å gjøre det ved å summere opp arealet fra hver trekant.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Fikk riktig :) Hvordan regner man ut høyden i et trapes?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Hva har du fått oppgitt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Det er forsatt samme figuren.

AB= 6,08 cm
BC= 3 cm
CD = 6,32 cm
DA = 6 cm
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Høyden i trapeset er definert som avstanden mellom de to parallelle sidene. Er du med på at hvis du f.eks. trekker en linje fra C og ned til AD slik at trekanten som avgrenses blir rettvinklet, så vil den lange kateten være lik høyden i trapeset? Kan du da finne lengden av denne kateten?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Vektormannen wrote:Høyden i trapeset er definert som avstanden mellom de to parallelle sidene. Er du med på at hvis du f.eks. trekker en linje fra C og ned til AD slik at trekanten som avgrenses blir rettvinklet, så vil den lange kateten være lik høyden i trapeset? Kan du da finne lengden av denne kateten?
Ja! Sin 71,56*6,32 [symbol:tilnaermet] 6

Takk:)
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Trenger litt mer hjelp, jeg (ny oppgave)

I mars var dagsbesøket i en alpinbakke gitt ved funksjonen f(x) = 3x^2 - 66x + 2164, der x står for datoen i måneden.

Hvilken dag var det færrest besøkende, og hvor mange besøkende var det den dagen?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Har du lært om derivasjon?

Hvis ikke: hvordan ser grafen til f ut? Du er ute etter punktet der det er minst folk, altså der funksjonen er minst. Du har løst en lignende oppgave tidligere. Da brukte du at du visste nullpunktene, og at punktet der funksjonen er minst ligger midt mellom disse.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Yoshiku
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 08/05-2011 14:34

Ja, og fant det ut :)

Finn F`(5) ved regning. Må jeg sette 5 inn i funksjonen først for å så derivere?
Post Reply