Likning med tre ukjente

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Driver med likninger der jeg har flere ukjente, og nå har det stoppet helt opp for meg på to oppgaver.

Oppgave 1.
Har tre likninger:
#1: 4xy^2+z=0
#2: x+y+z=-3
#3: xyz=0

Oppgave 2.
Tre likninger:
#1: x^(3/2) cos y=1
#2: sin^2 y+2x^3=2

Har prøvd litt forskjellig, men kommer ingen vei. Kan noen være så snill å hjelpe meg litt igang? Med hvilken av disse likningene er det lurest å starte, og hvorfor?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Husk at målet er å få uttrykt en ukjent ved hjelp av andre ukjente, slik at du blir kvitt én ukjent i den neste likingen. Du kan f.eks starte med å finne at:

z = -3-y-x Ved å bruke #2 :)
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Ok, var kanskje et litt misvisende førsteinnlegg, men det er egentlig det neste steget jeg trenger hjelp til :)

La oss si at jeg gjør som du sa, og setter z-verdien inn i den første likningen. Da sitter jeg igjen med 4xy^2-y-x-3=0. Det er her jeg sliter med å vite hva jeg skal gjøre.
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Noen? Hvordan får jeg x-ene eller y-ene alene? Hvis jeg deler på x eller y, får jeg jo enten y over x eller x over y, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal kvitte meg med dem.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Du må ta verdien for z og sette inn i begge de to andre likningene, da sitter du igjen med 2 likninger med 2 ukjente.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Ok, men fortsatt vet jeg ikke hvordan jeg skal greie å få x-ene y-ene alene. For uansett om jeg deler på x eller y, så vil jeg fortsatt sitte igjen med enten x/y eller y/x. Eller er det jeg som har sett meg blind på denne oppgaven? :P
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Du har nok sett deg blind :wink: . Du har nå 2 likninger med 2 ukjente, finn x eller y fra den ene likningen, og sett dette utrykket inn i den andre. Så har du en likning med én ukjent
Mathematics is the gate and key to the sciences.
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Ja ok, dette har jeg gjort. Men etter at jeg har satt inn den ene likningen i den andre, så greier jeg ikke å løse det for enten x eller y. Det vil si, det er algebra-kunnskapene mine som tydeligvis ikke strekker til :)

Vet ikke hvordan jeg skal løse det (rent algebra-messig) sånn at jeg kun sitter igjen med x-er eller y-er på den ene siden.

Hjelp!
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Prøv å hiv likningen inn i http://www.wolframalpha.com/ den viser fremgangsmåten også.
Bilde
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det kan spares mye tid hvis man bruker at xyz = 0 bare skjer når x = 0, y = 0 eller z = 0. Det er altså nok å se på hva som skjer når x = 0, y = 0 og z = 0. For x = 0 får vi f.eks. at z = 0 fra den øverste ligningen, og så får vi da 0+y+0 = -3, altså y = -3 i den andre ligningen. Slik kan man gjøre for de andre tilfellene også.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
leao
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 24/06-2010 17:12

Takk for svar! Ser hva dere har gjort, men sliter med å bruke denne "hårete" løsningen for x=3+y/(4y^2-1) i de andre likningene.

Har noen lyst til å vise meg hvordan de ville gjort dette, så kan jeg se om jeg forstår?
Svar