Prising av rutetransport

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
maraas2
Fibonacci
Fibonacci

Hei.

Jeg lurer på en ting, jeg har en oppgave på skolen om prising av rutetransport men jeg og læreren får forskjellige svar.
Jeg gjør regnestykket helt rett, mens læreren deler bare fullprisen på 2 for å finne halvpris men dette er ikke rett iforhold
til regnemåten som opplyses i oppgaven. Forstår læreren som bare deler fullprisen på 2 for å finne halvpris men jeg mener
min måte blir rett iforhold til regnestykket som skal brukes i oppgaven. Blir det en annen halvpris jeg finner i forhold til oppgaven
eller gjør jeg det feil? Eller er regnemetoden feil i forhold til det som står skrevet i oppgaven?!

Takk på forhånd!

Mvh. Marius Sunde Aas
VG2 Transport og Logistikk ved Kristiansund VG's
Attachments
Prising av rutetransport.docx
Dette er min besvarelse
(15.72 KiB) Downloaded 129 times
Oppgave - Prising av rutetransport.docx
Dette er oppgaven
(14.55 KiB) Downloaded 124 times
Tom André Tveit
Cayley
Cayley

Hei maraas2,

Det er vanskelig å svare på ditt spørsmål av særlig to årsaker:

1.oppgaveteksten uttrykker ikke om det er både grunntakst og takst som skal regnes rabatt på ved barn/honnør/tjenestepliktige. Kun grunntaksten nevnes sammen med «full pris for en voksen», slik at oppgaveteksten kan tolkes til fordel for din oppfatning, nettopp at kun grunntaksten skal beregnes rabatt på. Men om vi ser til et praktisk eksempel som at vi skulle reist et sted, og da langt lenger enn 32 km, så vil jo rabatten tilnærmet bli ubetydelig ved lange avstander - og derfor kan det antas at taksten også må regnes rabatt på. Men jeg legger til, at det er et problem at oppgaveteksten ikke er tydelig nok, slik at den lett kan misforstås.
2. Det nevnes ikke i oppgaveteksten hva rabatten skal være, slik at ifølge oppgaveteksten kan rabatten være hva som helst.

Ellers kan det legges til, at hadde oppgaveteksten vært enklere å forstå, ville dere nok funnet en felles løsning - når jeg ser din besvarelse, så er den ryddig, og også enkel å tilpasse, dersom det skulle vise seg at meningen var at også taksten skulle beregnes rabatt på for barn/honnør/tjenestpliktige. For å finne svar på dette må den som har laget oppgaven kontaktes for å få klarhet i de to forhold nevnt.

Med Vennlig Hilsen
Tom André Tveit
http://www.verda.no/

Fagspørsmål kan sendes til:
http://www.verda.no/bokmal/tjenester/fagsporsmal.php
Post Reply