Maksimum-verdi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ut fra " symmetrien " i uttrykket vil summen få sin største verdi når
( 2a + b + c )^3 = (a + 2b + c )^3 = ( a + b + 2c )^3
Dette er ekvivalent med at a = b = c = 1
Da blir summen
1/4^3 + 1/4^3 + 1/4^3 = 3/64
Dette er ekvivalent med at a = b = c = 1
Da blir summen
1/4^3 + 1/4^3 + 1/4^3 = 3/64
Symmetri alene vil vel ikke implisere annet enn at funksjonen f(a,b,c)=Venstresida av ulikheten, har et lokalt maksimum i a=b=c=1, av Purkiss' prinsipp, https://www.maa.org/sites/default/files ... 78-387.pdfOYV wrote:Ut fra " symmetrien " i uttrykket vil summen få sin største verdi når
Problemet er å vise at det lokale maksimumet også er globalt.
Den første ulikheten din skal vel være motsatt vei hvis man benytter AM-GM.mingjun wrote:Lavære det oppgitte uttrykket. Ved gjentatte anvendelser av AM-GM har vi:
Likhet er oppnådd når.
Edit: hadde et falskt bevis ute i ca.3 min før jeg la merke til det. Forhåpentligvis var det bare meg
Den andre ulikheten er riktig i seg selv, men det vi ønsker å vise er vel at
Det hadde vært interessant å sett en elementær løsning. Problemet ligner på en ulikhet fra imo shortlist 2009 (https://artofproblemsolving.com/communi ... _shortlist), med unntak av føringsbetingelsen. Jeg tenkte først på å homogenisere, og innføre en ny betingelse a+b+c=3, og så bruke Jensen med den konkave funksjonen på , men dette fører til en ny ulikhet jeg ikke helt ser løsningen på.
En annen idé kunne vært å innføre substitusjonen slik at betingelsen blir eliminert.
En annen idé kunne vært å innføre substitusjonen
Her er hva jeg ville kalt en elementær løsning: Vi viser den litt mer generelle ulikheten
for alle . Siden denne er homogen kan vi wlog anta at . Da er
slik at
Anta nå at . Vi skal vise at
og tilsvarende for , hvoretter syklisk summering gir den ønskede ulikheten i dette tilfellet. Dette ser ikke spesielt pent ut, men det er mye enklere å finne likhetstilfellene, siden det "kun" innebærer å løse en fjerdegradsligning. Den har en dobbel rot ved (som ikke burde være altfor overraskende), og da går det greit å finne de to andre røttene, som er , og disse røttene tilfredsstiller ulikhetene og . Ved å sjekke ulikheten over for en hvilken som helst verdi i intervallet så har vi vist at den holder i spesialtilfellet .
Anta tilslutt at . Med er
og siden
så er
som (så vidt) er mindre enn . Dette fullfører beviset.
EDIT: Rettet et ulikhetstegn som sto feil vei.
for alle
slik at
Anta nå at
og tilsvarende for
Anta tilslutt at
og siden
så er
som (så vidt) er mindre enn
EDIT: Rettet et ulikhetstegn som sto feil vei.
Last edited by stensrud on 28/11-2017 14:54, edited 1 time in total.
Fungerer dette? Kan jeg for eksempel ta de antakelsene jeg har tatt?
Vi antar at , slik at vi kan bruke AM-GM. Siden , må da
AM-GM gir
I det siste steget på ulikhetene har jeg opphøyd i på begge sider, da snur ulikhetstegnet.
Fra ulikhetene over må maksimumet være:
Vi antar at
AM-GM gir
I det siste steget på ulikhetene har jeg opphøyd i
Fra ulikhetene over må maksimumet være:
Husk at .
, siden dette utgjør kun noen få av tilfellene. AM-GM-ulikheten sier at uansett hva og er, så lenge de er positive. Og da er det ikke noe behov for å anta at , siden ulikhetene gjelder uansett. (Det er sant at vi har likhet i AM-GM hvis og bare hvis alle variablene er like store). Her er et eksempel på hvordan man kan føre et AM-GM bevis:
La oss vise ulikheten for positive : Det følger av AM-GM-ulikheten at , og tilsvarende er og . Derfor er
som ønsket. Vi har likhet hvis og bare hvis .
Tilbake til ulikheten i tråden så holder det ikke å bruke AM-GM direkte: Vi kan for eksempel gjøre vilkårlig stor. Jeg har tro på at det går an å løse ulikheten elementært, og i tillegg unngå å dele opp i tilfeller slik jeg gjorde, men da trenger vi noe som er litt skarpere enn AM-GM.
Her er idéene du bruker riktige, men føringen feil: Vi kan ikke fritt antaMarkus wrote:Fungerer dette? Kan jeg for eksempel ta de antakelsene jeg har tatt?
Vi antar at, slik at vi kan bruke AM-GM. Siden , må da
AM-GM gir
La oss vise ulikheten
som ønsket. Vi har likhet hvis og bare hvis
Tilbake til ulikheten i tråden så holder det ikke å bruke AM-GM direkte: Vi kan for eksempel gjøre
Takk for tilbakemeldingen! Mente å lese et eller annet sted at AM-GM kun holder hvisstensrud wrote:Husk at.
Her er idéene du bruker riktige, men føringen feil: Vi kan ikke fritt antaMarkus wrote:Fungerer dette? Kan jeg for eksempel ta de antakelsene jeg har tatt?
Vi antar at, slik at vi kan bruke AM-GM. Siden , må da
AM-GM gir, siden dette utgjør kun noen få av tilfellene. AM-GM-ulikheten sier at uansett hva og er, så lenge de er positive. Og da er det ikke noe behov for å anta at , siden ulikhetene gjelder uansett. (Det er sant at vi har likhet i AM-GM hvis og bare hvis alle variablene er like store). Her er et eksempel på hvordan man kan føre et AM-GM bevis:
La oss vise ulikhetenfor positive : Det følger av AM-GM-ulikheten at , og tilsvarende er og . Derfor er
som ønsket. Vi har likhet hvis og bare hvis.
Tilbake til ulikheten i tråden så holder det ikke å bruke AM-GM direkte: Vi kan for eksempel gjørevilkårlig stor. Jeg har tro på at det går an å løse ulikheten elementært, og i tillegg unngå å dele opp i tilfeller slik jeg gjorde, men da trenger vi noe som er litt skarpere enn AM-GM.