Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei! Er det noen som har geniale måter å løse oppgave 6a del 2 på høstens S2-eksamen?
Oppgaveteksten:
Ane har en vanlig sekssidet terning. Hun ønsker å finne ut hvor mange ganger hun i gjennomsnitt må kaste terningen for å få det samme antallet øyne i to kast på rad.
a) Forklar at
$1+1+\frac{5}{6}+\left(\frac{5}{6}\right)^2+\left(\frac{5}{6}\right)^3+\ldots$
vil gi det forventede antallet kast Ane må gjøre for å få det samme antallet øyne i to kast på rad.
Bestem denne verdien.
Jeg har skrevet et løsningsforslag til denne (se vedlegget), men jeg synes det blir fryktelig tungvint. Det må da være enklere måter å løse den på?
Hallo !
Har studert løysinga di når det gjeld OPPG. 6 a ( del 2 ). Registrerer at du brukar
valgtre for å rekne ut sannsynet. Denne framstillinga vil fort kunne "svulme opp" og bli lite oversiktleg når treet får mange greiner . Likevel meiner eg at du har levert ei fullgod løysing. Her følgjer ei alternativ løysing som kanskje krev mindre plass:
P( kast nr. 1 er nødvendig ) = P( kast nr. 2 er nødvendig ) = 100 % = 1 ( trivielt )
Innfører så hendinga
H: To kast som følgjer etter kvarandre har forskjellig utfall
P( H ) = 1 – P( ikkje H ) = 1 – P( to like utfall ) = 1 – P( to 1-arar eller to 2-arar eller………to 6 – arar ) = 1 – ( 1/6 * 1/ 6 +……+ 1/6*1/6) = 1 – 6 * 1/36 = 1 – 6/36 = 1 – 1/6 = 5/36
P( kast nr. 3 er nødv. ) = P( kast nr. 1 og kast nr. 2 har forskjellig utfall ) = P( H ) = 5/6
P( kast nr. 4 er nødv. ) = P( kast nr. 3 er nødv. og samtidig kast nr. 4 er forskjellig frå kast nr. 3 ) = 5/6 * p( H ) = 5/6 * 5/6 = (5/6)^2
Same mønsteret gjentek seg: For kvart ledd vi går utover i serien vil sannsynet minke med ein faktor p( H ) = 5/6 ( som skulle visast )
Finn summen av serien
1 + 1 + 5/6 + (5/6)^2 + (5/6)^3 + …………………………………..
Denne summen kan skrivast som
1 + S( n ) der
S( n ) er ei konvergent geom. rekkje med førsteledd a_1 = 1 og kvotient k = 5/6
Vi får summen
S = 1 + lim( S(n ) ) ( n går mot inf ) = 1 + a_1/( 1 – k ) = 1 + 1/(1 – 5/6) = 1 + 6 = 7
b) Finn forventningsverdien til summen av antal auge.
Lat X vere antal auge for kast med ein( 1 ) terning.
Jeg er helt enig i at det er mye lurere å ta utgangspunkt i sannsynlighetene du har satt opp (eller sannsynlighetene i tabellen i oppgaven). Problemet ligger i hva oppgaven ber oss om å forklare.
Vi skal forklare at $1+1+\frac{5}{6}+\left(\frac{5}{6}\right)^2+\left(\frac{5}{6}\right)^3+\ldots$ vil gi oss det forventede antall kast. Sånn jeg leser denne oppgaven så skal vi altså forklare at $\text{E(Antall kast nødvendig)}=1+1+\frac{5}{6}+\left(\frac{5}{6}\right)^2+\left(\frac{5}{6}\right)^3+\ldots$
Såvidt jeg klarer å se, så viser du kun hvordan Ane har funnet sannsynlighetene som er skrevet i tabellen.
Tusen hjertelig takk @Mattebruker! Dessverre er induksjonsbevis kun pensum i R2.
Jeg tolker ikke oppgaven slik at vi skal bevise at [tex]1+1+\frac{5}{6}+\left(\frac{5}{6}\right)^2+\left(\frac{5}{6}\right)^3+\ldots[/tex] gir [tex]\text{E}(X)[/tex], men oppgaven ber oss å forklare «at det er sånn». Så mitt spørsmål er egentlig hva eksamensgruppa har tenkt at en S2-elev skal svare her.