Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil
Størst salgspris, eksponentialligning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nok et spørsmål fra Minni med eksamensnerver
Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil
). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?
-------------------------------------------------------------------------------Minnie wrote:Nok et spørsmål fra Minni med eksamensnerver
Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?
Er dette en Etterspørsel-elastisitet oppgave. Hvis ja,
så er El[sub]p[/sub](x) =[tex]\;x `\cdot p\over x[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]-0.02p[/tex]
sett så denne El[sub]p[/sub] = -1
og du finner p = 50
vet ikke om dette er riktig...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]