Størst salgspris, eksponentialligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Minnie
Cayley
Cayley

Nok et spørsmål fra Minni med eksamensnerver

Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil ;) ). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?
Magnus
Guru
Guru

Hei Minnie.

Sikker på at det er funksjonen [tex]x(p) = 5000e^{-0.02p}[/tex] ? Derivere og sette lik 0 vil ikke hjelpe deg stort her, den er aldri 0.
Minnie
Cayley
Cayley

Æsj, visste i grunn at den deriveringen ikke ville hjelpe ja. Funksjonen står akkurat slik som du skrev den. Har ikke satt meg inn i LaTex enda, bær over med meg ;) Har du et forslag til hvordan jeg kan løse den eller? :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Minnie wrote:Nok et spørsmål fra Minni med eksamensnerver

Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil ;) ). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?
-------------------------------------------------------------------------------

Er dette en Etterspørsel-elastisitet oppgave. Hvis ja,

så er El[sub]p[/sub](x) =[tex]\;x `\cdot p\over x[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]-0.02p[/tex]

sett så denne El[sub]p[/sub] = -1

og du finner p = 50

vet ikke om dette er riktig... :wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Minnie
Cayley
Cayley

Trodde ikke det var en elastisitetoppgave? Men det fungerer jo =) Supert, takk begge to. :wink:
Post Reply