Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil ). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?
Æsj, visste i grunn at den deriveringen ikke ville hjelpe ja. Funksjonen står akkurat slik som du skrev den. Har ikke satt meg inn i LaTex enda, bær over med meg Har du et forslag til hvordan jeg kan løse den eller?
Minnie wrote:Nok et spørsmål fra Minni med eksamensnerver
Salgsvolumet til en spesiell vare er x(p) = 5000e(-0,02p) (hvor -0,02p er over e'en, dere skjønner hvor jeg vil ). Vel, jeg skal finne størst salgssum. Har prøvd å derivere meg frem og har prøvd å bare ta max av x(p). Ingen av delene gir meg svaret jeg er på utkikk etter (kr 50). Hvordan finner jeg max av slike ligninger?