Aritmetiske følger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

I en aritmetisk følge er det tredje leddet [tex]a_{3}=11[/tex], og det femte [tex]a_{5}=8[/tex].

a)Finn ledd nr. 10.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva har du fått til selv? Når du ber om hjkelp her settes det pris på om du viser hva du har gjort selv for å løse problemet. Så kan vi vise deg hvor eller hva du gjør feil, eller om du har valgt feil fremgangsmåte.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Denne var jeg usikker på,derfor har jeg ikke komme noe vei.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

når [tex]a_{3}=11[/tex] og [tex]a_{5}=8[/tex], må [tex]a_{4} = -3/2 +11 = 9,5[/tex]

så vi vet derfor at d= -1,5

så:

[tex]a_{10} = 11+(10-3)* (-1,5) = 0,5[/tex]
Sist redigert av mepe den 12/06-2008 14:12, redigert 1 gang totalt.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

En aritmetisk rekke har et fast stigningstall (ikke sant)? Se etter stigningstallet som gis ved [tex]S=a_{n+1}-a_n[/tex], eller i dette tilfellet, [tex]S=\frac{a_{n+2}-a_n}{2}[/tex].
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

mepe skrev:når [tex]a_{3}=11[/tex] og [tex]a_{5}=8[/tex], må [tex]a_{4} = -3/2 +11 = 9,5[/tex]

så vi vet derfor at d= -1,5

så:

[tex]a_{10} = 11+(10-3)* (-1,5) = 0,5[/tex]
Kan du utdype hvordan du kom fram til [tex]a_{4}[/tex] Hvorfor -3 delt med 2 ?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Se min post. Den gir grunnlaget. Bruk den og løs oppgaven selv.

[tex]a_n+S=a_{n+1}[/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Du er flink du, espen, takk! Følger tråden jeg også. Skal begynne med disse rekkene i neste uke, tenkte jeg. Mange anvendelsesområder og logikk i dem.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

når a_{3}= 11 og a_{5}=8 , (11-8 ) =-3 imellem - og der er to mellemrum ... nemlig fra a_{3} til a_{4} og fra a_{4} til a_{5} så derfor må du dele de -3 på 2 ... dvs -1,5 .. for i arimetriske rekker vet vi at neste tall i rekken altid er tallet foran + en konstant (d)


Så:
a_{3} = 11
a_{4}= 11+(-1,5) = 9,5
a_{5}= 9,5+ (-1,5) =8
a_{6}=8+(-1,5) = 6,5
osv

håper du greier at lese det uten TEX koder... er ikke så vannt med det, så de gikk litt i fisk!!! - det forrige var min første med TEX !!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

MatteNoob skrev:Du er flink du, espen, takk! Følger tråden jeg også. Skal begynne med disse rekkene i neste uke, tenkte jeg. Mange anvendelsesområder og logikk i dem.
Takk for komplimentet! :D

Man kan si det samme om deg!
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

tullpost....
Sist redigert av Wentworth den 13/06-2008 07:45, redigert 1 gang totalt.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hæh?

Med informasjonen du har fått kan man si at

[tex]S=\frac{a_{n}-a_{n+2}}{2}[/tex] (Skrev formelen "bakvendt" isted.)

Vi setter inn for [tex]a_5[/tex] og [tex]a_3[/tex]

[tex]S=\frac{8-11}{2}=-\frac32=-1.5[/tex]

Nå som vi har stigningstallet S kan vi bruke denne regelen:

[tex]a_n+k\cdot S=a_{n+k}[/tex]

Prøv!
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dette innlegget er til mepe.

Bare lag

Kode: Velg alt

[tex][/tex]
rundt det du vil ha TEXet. Bare merk teksten du vil TEXe (gjør sånn at teksten blir blå) og trykk TEX-knappen.


For eksempel

Kode: Velg alt

[tex]a_{3}= 11[/tex]
Blir:[tex]a_{3}= 11[/tex]

mepe skrev:når [tex]a_{3}= 11[/tex] og [tex]a_{5}=8[/tex] , [tex](11-8 ) =-3[/tex] imellem - og der er to mellemrum ... nemlig fra [tex]a_{3}[/tex] til [tex]a_{4}[/tex] og fra [tex]a_{4}[/tex] til [tex]a_{5}[/tex] så derfor må du dele de -3 på 2 ... dvs -1,5 .. for i arimetriske rekker vet vi at neste tall i rekken altid er tallet foran + en konstant (d)


Så:
[tex]a_{3} = 11[/tex]
[tex]a_{4}= 11+(-1,5) = 9,5[/tex]
[tex]a_{5}= 9,5+ (-1,5) =8[/tex]
[tex]a_{6}=8+(-1,5) = 6,5[/tex]
osv

håper du greier at lese det uten TEX koder... er ikke så vannt med det, så de gikk litt i fisk!!! - det forrige var min første med TEX !!
(Bare prøv deg frem; det er ingen som skyter deg om du gjør feil. :))
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

[tex]D=\frac {a_{6} - a_{6-3}}{3}[/tex]

[tex]D=\frac {6,5-11}{3}=- \frac{3}{2}[/tex], som er d, differansen.Tallet bak + diffen er lik tallet som følger etter i aritmetiske følger.

Da må [tex]a_{7}[/tex] være ;

[tex]a_{6}- \frac{3}{2}=5[/tex] ?
Sist redigert av Wentworth den 12/06-2008 15:35, redigert 2 ganger totalt.
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva er du du gjør nå? Er det en annen oppgave? Hvis ikke, hvor kom [tex]a_6[/tex] fra?
Svar