Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Finne deriverte av n-te rota til [tex]x[/tex] er da deriverte til [tex]x^{\frac{1}{n}}[/tex] som gir [tex]\frac{1}{n}\cdot x^{\frac{1}{n} -1} = \frac{1}{n}\cdot x^{\frac{1-n}{n}} = \frac{1}{n\cdot x^{\frac{n-1}{n}}[/tex]
Jeg lurer på en liten ting angående kvotientregelen. Den sier at [tex]\left(\frac{a}{b}\right)^\prime = \frac{a^\prime \cdot b - a \cdot b^\prime}{b^2}[/tex]
Men er det alltid minus mellom i telleren?
Hvis [tex]a\cdot b^{\prime} = -c[/tex] (der [tex]-c[/tex] er et negativt tall)
Vil [tex]\left(\frac{a}{b}\right)^\prime = \frac{a^\prime \cdot b - a \cdot b^\prime}{b^2} = \frac{a^\prime \cdot b - (-c)}{b^2} = \frac{a^\prime \cdot b +c}{b^2}[/tex]
Er det dette du mener?
Fortegnsreglene er bare at når du ganger et positivt tall med et positivt tall ender du opp med et positivt tall.
Når du ganger et positivt tall med et negativt tall ender du opp med et negativt tall. osv.
Kan noen forklare meg hva som skjer her. Jeg skal derivere [tex]2x+\frac{2}{3x}[/tex]
Prøvde å ta det ledd for ledd: [tex]2x^\prime = 2[/tex] og [tex]\left(\frac{2}{3x}\right)^\prime = \frac{2^\prime\cdot 3x - 2\cdot 3x^\prime}{3x^2} = \frac{-6}{3x^2}[/tex]
Sånn at [tex]\left(2x+\frac{2}{3x}\right)^\prime = 2-\frac{6}{3x^2}[/tex]
Men ifølge fasiten skal det bli [tex]2-\frac{2}{3x^2}[/tex]
Hvordan kan det stemme?