Teknikk for å finne eksakte verdier til cos og sin

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjey
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/09-2008 15:40

Hei. Går nå på Kalkulus og er nettopp ferdig med komplekse tall. Temaet var jo ganske forståelig, men å finne eksakte verdier til komplekse tall er ikke alltid like lett. F.eks.

[tex]z = 2(\cos \frac{11\pi}{12} + i\sin \frac{11\pi}{12})[/tex]

Her nytter det ikke helt å memorisere hva disse eksakte verdiene skal være. Er det noen som kan fortelle meg strategien for å finne slike eksakte verdier? Hvilke verdier burde jeg kunne utenat?

På forhånd takk!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Holder det med eksponentiell form?

[tex]re^{i\theta}=r\left(\cos(\theta)+i\sin(\theta)\right)[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Han tenke vel kanskje på eksaktverdiene til sin og cos?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Bruk formlene for [tex]\sin(2\theta)[/tex] og [tex]\cos(2\theta)[/tex] ved å sette [tex]\theta = \frac{11\pi}{12}[/tex], du kan enkelt isolere de riktige trigonometriske verdiene ut ifra dem.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvordan kom du fram til dette tallet?

Om det var en av røttene til et annet komplekst tall, kan du finne de andre røttene ved å gange med [tex]e^{i*\phi}[/tex] hvor [tex]\phi[/tex]er [tex]2\pi \ n[/tex] hvor n = graden av rottutrekningen (oj, hvor vanskelig det var å formulere seg.

Uansett: Har du funnet èn rot med en forståelig trigonometrisk verdi (f.eks 3pi/4), så kan du bare gange med det tallet jeg prøvde å forklare ovenfor, så får du neste rot - og det uttrykt med nøyaktige verdier.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar